tisdag 14 december 2010

Vårt pepparkakshus ifjol

Att baka pepparkakshus är sååå roligt! Tyvärr tyvärr ser det inte ut att bli någon pepparkakshusby i år. Men jag kan ju istället visa er förra årets version.


Vi tycker, liksom med allt byggande vi gör, att det nästan roligaste är att designa bygget. Så vi använder inte färdiga modeller utan gör egna. Men det beror ju på ens läggning det.


Vi byggde en borg (min design) och ett egnahemshus (stora flickans design) och så lite granar, änglar, med mera. Alla hjälptes åt med limmande (med smultet socker) och dekorering (kristyr med florsocker, vatten och lite citron).



_

7 kommentarer:

  1. VAckert, storlsaget! Jag har bara försökt kitta ihop ett Muminhus, som behövde 2 cm kristyr, för att hålla ihop där det glipade mest:-)

    Duktigt av er att få ihop en så fin prestation!

    Men i brunröd keramik har jag pynjat ihop en julkyrka som ser ut som pepparkaksdeg.. som jag tar fram - varje år:-) Utan kristyr, men den står ute på granbädd och vittnar om att julen är här.

    SvaraRadera
  2. Så fint och stämningsfullt med en hel pepparkaksby! Beundrar alla som gör pepparkakshus. Trots att jag tycker om att baka och dekorera bakverk tar mitt tålamod slut när jag försöker mig på att dekorera pepparkakor och bygga hus av dem, så jag nöjer mig med att titta på andra vackra byggen. :-)

    SvaraRadera
  3. Tackar för komplimangerna Guni och Tove! Måste säga att jag känner mig lite extra hedrad av Toves snälla ord - och om ni undrar varför så rekommenderar jag att ni klickar på hennes namn och kollar upp hennes egen blogg "Baka baka lite kaka" så förstår ni ;)

    SvaraRadera
  4. Oj, helt galet fint ju! Är du nu helt säker på att ni inte hinner fixa ett i jul också? Att veva ihop degen tar ju inte sååå lång tid, och ni kan ju nöja er med ett lite enklare bygge?

    SvaraRadera
  5. Linda, du har övertygat mig :). Vi började idag igen! Designen är klar, och degen står i kylskåpet. Ska snart skriva inlägg del 1 om det. :D

    SvaraRadera
  6. Imponerad!! :) Vårt tänkte inte bli till nåt alls i år då jag hade förträngt att det inte går att limma ihop delarna med kristyr.Skrapade loss det och började på nytt med socker. Den viktigaste detaljen på mina hus är alltid fönstren av smultna karameller,och så ska det vara små lampor i huset så det lyser på kvällarna. http://www.facebook.com/photo.php?pid=5883449&l=4d954da8e8&id=645957886

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt hus du lagat, Melli! Jo en del lär limma med kristyr men nog går det smidigare med socker och håller 10 gånger bättre.

    SvaraRadera