fredag 17 december 2010

Smart: moussaka på rester

Har du nångång funderat vad du ska göra med den sista skvätten av den stora satsen bolognesesås efter att ni redan ätit spaghetti i typ tre dagar? Gör moussaka! I våran moussaka slank dessutom en rest av kokta jordärtskockor in.

Tid: 60/15 minuter. För 5 personer.

Vi började med att skiva två äggplantor och steka dem en stund i olivolja. Det är det enda momentet som tar tid. Under tiden gjorde jag en lite bechamelsås (det kan du slå upp var som helst) på ca 2 matskedar smör, 1 matsked bovetemjöl och 3 dl mjölk, salt och peppar, lite riven muskot. Så saltade vi äggplantsskivorna lätt.

Varvade i en ugnsform: äggplantsskivor (hälften av dem), kokta jordärtskockor i skivor (kan utelämnas eller ersättas med andra rester, t.ex. potatis), bolognesesås, resten av äggplantsskivorna. Stora flickan rev 1-2 dl ost. Sist vispade jag ner osten samt ett uppvispat ägg i bechamelsåsen, och hällde såsen överst.

In åkte formen i ugnen för 25-30 minuter, 200-220 grader, så den får fin färg. Efteråt fick den ännu stå ca 10 minuter innan vi började äta.

Helt otroligt gott med moussaka!
_

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Fin blogg du har!
    Jag halkade in här när jag googlade gluten rosacea. Hur funkar det för dej nu? Har du några besvär och kan du äta typ råg eller havre?
    Jag åt GI och upptäckte att R blev bättre, och att det blev sämre när jag började med bröd igen. Har provat fram o tillbaka ett par gånger med samma resultat. Tillfälligheter säger läkaren! Men jag tålde inte antibiotikan han skrev ut. Skulle vara spännande att veta hur det går för dej!
    MVH Lippe

    SvaraRadera
  2. Hej Lippe, det går riktigt bra för min hy. Jag fuskade halvt i misstag i måndags och kände reaktionen genast. Det var nåt slags asiatiska nötter som jag antog skulle innehålla bara rismjöl och jag tog inte reda på (blev bjuden på dem). Efter några dagar lugnar sig huden igen. Jag är alltså alltjämnt utan vete men äter både havre, korn och råg, men inte dagligen. Det kan hända att jag borde hålla igen även på dessa men vetet tycks vara absolut värst. Läkarna tycker kost är så krångligt så de bryr sig inte ens om att föreslå något. Jag tål inte heller tetracykliner mm antibiotika som de brukar skriva ut.

    Håller förresten på och läser en bok om blodgruppsdieten, D'Adamos bok. Han hävdar att alla med blodgrupp 0 tål spannmål extremt dåligt, just med t.ex. hudinflammation som följd.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Håller nog lite koll på din blogg framöver för något måste jag göra för att bli lite friskare. Har laktosintolerans och IBS så ibland blir jag bara sååå trött på att leta efter sätt att handskas med allt. För som du säger så hänger inte läkarna med utan man får forska själv.
    (om man inte snokar på någons blogg som redan gjort det)

    Ha det!

    SvaraRadera