söndag 16 maj 2010

Veckans pasta: penne med nässlor och fetaost

Idag plockade jag lunchmaten ute i naturen - nässlor! Nässlor för en hel soppa orkade jag inte plocka idag, de är så små ännu, så det blev en enkel pastasås.

Tid: 20/10 minuter, ja plus plockningen... För 2 personer.

Började med att sätta pastavattnet på. Jag klippte sönder nässlorna med en sax direkt i skålen jag plockat dem i. Så fräste jag dem i mycket smör, lade i en krossad och hackad vitlöksklyfta, och 2 dl grädde. Salt och peppar. Nässlorna fick puttra sig mjuka en stund, och när pennena var klara blandade jag ihop allt, och lade till fetaostkuber och hackad tomat. Supergott!

10 kommentarer:

  1. LÅter gott och enkelt! Jag har aldrig gjort något av spenat, men det här vågar jag pröva på!

    SvaraRadera
  2. Visst var det gott och enkelt! Även om spenat nog är ännu enklare, nässlorna bränns ju! ;)

    SvaraRadera
  3. Ska testa detta recept nu när det verkar komma upp nässlor lite här och var på gården! Är det unga (små) nässlor som man ska använda? Har aldrig gjort något av dem. I år ska jag då pröva att äta dem + ha dem att ge näring åt vattnigsvattnet för växthuset. Roligt att man kan ha någon nytta av odågan! :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  4. Ja säg inte annat, Katarina, nån nytta av dem också! Jag gör också nässelvatten att göda med.

    Jo, använd helst små nässlor eller så topparna av större nässlor. När skaftet blir träigt är de för stora. Lagar man soppa som man t.ex. stavmixar (vilket du kan göra med pastasåsen också om du gör större mängd) så slinker så klart de grova med lättare utan att störa en.

    SvaraRadera
  5. Ännu en liten fråga... Behöver nässlorna inte förvällas före man steker dem? Är alltid lite osäker också med spenat när den ska förvällas och när man kan låta bli. Såg på din sida, majmamma, att du förvällde dem först. Och så en till fråga: finns det ett snabbt och enkelt sätt att förvälla? Tycker det sku ta så mycket tid att koka i 10-15 min och skölja hit och dit. Hos oss gäller det att tillreda maten snabbt...
    -Katarina

    SvaraRadera
  6. Vad roligt majmamma att det smakade!

    Katarina, om förvällningen, jag anser den vara onödig. Kokspadet behöver inte slängas när man kokar nässlor, tvärtom har det mycket näring. Barn under 1 år kan får för mycket nitrat av dem, men för vuxna är det OK. I mitt recept kokade nässlorna mjuka i grädden istället, därför förvällde jag inte.

    En förvällning görs ofta före infrysning, och då också räcker ett uppkok. Gör man soppa vill man gärna koka det riktigt mjukt och lent, t.ex. 10-15 minuter. Angånde koktid för min nässelpasta - det är närmast en smaksak.

    Så - förvällningen skadar inte men man går miste om en del näring om man slänger kokvattnet.

    SvaraRadera
  7. Ok, tack! :) Mig passar det fint att det går undan, så skippar förvällningen (den mindre är ändå redan drygt 1½). Då ska jag fixa nässelpasta idag! :) Kanske nässlor sku vara goda i omelett också?
    -Katarina

    SvaraRadera
  8. Säkert gott i omelett också! (Tack för idén :P )

    SvaraRadera
  9. Verkligen gott! :) Vet inte riktigt hur "mycket smör" definieras, men använde nog en mycket rejäl klick. Och överst färsk timjan. Nam, nam!!! :)
    -Katarina

    SvaraRadera