tisdag 25 maj 2010

Grupparbete om fisk

Den här veckan har vi på kursen "Elintarvikkeet ruokavaliossa" fått göra grupparbete. Min grupp valde fisk. Vi var tre i gruppen, och min andel var industriella processer och deras inverkan på näringsämnena i fisken. Vi presenterade vårt arbete idag, och de övriga grupperna idag talade om ägg, kött och mjölkprodukter.

Jag är nog ganska guru på fiskprocesser nu. Visste ni till exempel följande:
  • att fisk går illa så snabbt på grund av att den har så lite bindväv?
  • att kallrökt fisk röks i 15-30 graders värme, i 10-36 timmar, och att det är rökens antioxidanter som gör att hållbarheten förlängs?
  • att sillarna tillbringar minst ett halvår i tunna i saltlake innan de hamnar i sin sås i glasburken?
  • att helkonserver packas med rå fisk för att sedan hettas upp till 121 grader under hårt tryck, så alla mikrober dör?
  • att surströmming och thailändsk fish sauce har det gemensamt att båda är fermenterade fiskprodukter?
På torsdagen är det dags för fett, grönsaker och frukt, och sädesslag.

2 kommentarer:

  1. Så kan du tillägga att visste ni att saltning och torkning av fisk är en av det gamlaste metoderna för förvaring av fisk, Redan på 1300 talet gjordes det av Holländare och det är den fisk som alla känner idag igen som bacalao, klippfisk och lutfisk. I Portugal och Spanien kallas klippfisken för "Fiell amigo", den trofasta vännen. Ca 20 miljoner människor stoppar i sig klippfisk som bacalao i året, det du.

    SvaraRadera
  2. Bra tillägg, Christian! Intressant! Synd att holländarna äter så lite fisk längre... majoritet av dem äter sgs aldrig fisk.

    Jag hade inte glömt torkning och lutning heller i föredraget, och jag nämnde också att torkning är en urgammal konsveringsmetod, och att den används åtminstone i utvecklingsländer, samt Island och Grekland, där jag själv sett den torkande fisken resp. bläckfiskarna!

    SvaraRadera