måndag 10 maj 2010

Det mättade fettet

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om margarin och ett om smör. Dessa handlade huvudsakligen om hur dessa två livsmedel tillverkas.

Jag gick inte så mycket in på vilket som är hälsosammare, för historien är ganska invecklad. Men det vågade jag redan påstå, att margarin inte borde få kallas "gott mjukt fett", då man känner till den hårda process som växtoljorna genomgår för att bli margarin!

Den här videon kan kanske klargöra en del av det. Den berättar väldigt överskådligt på två och en halv minut varför livsmedelsindustrin har fått oss att tro att smör leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Det beror på ett missförstånd som härstammar ända från 1950-talet.

4 kommentarer:

  1. Tipsar om Michael Pollands bok Till matens försvar. Kanske du läst den. Den tar upp just precis detta. Hur vi under decennier varit med i ett av historiens största näringsfysiologiska experiment. Och inmatats att tro att margariner är det enda rätta.
    Monica W

    SvaraRadera
  2. Ett mycket bra boktips, tack för det, Monica W! Jag har inte läst boken, men har setts en del av innehållet citeras i olika sammanhang. Jag har också kollat en del av Pollans föredrag på Youtube, mycket nyttigt!

    SvaraRadera
  3. Tack för ännu ett kvalitetsinlägg på bloggen.

    Njuter av att nätverket för allt detta börjar tätna!

    SvaraRadera
  4. Tack för feedbacken, hon som lägger puzzlet! Visst ska det tätna småningom!

    SvaraRadera