söndag 23 maj 2010

Huvudingången

Nära vår huvudingång står min lilla söta nya rododendron som nu har slagit ut i full blom! Jag tycker den är sååå vacker så här i skymningen.

Bakom rhodon syns en blodhägg. Och mellan stentrappan och rhodon har jag tulpanerna och senare funkia och plymspirea.

Men nu är följande projekt andra sidan av trappan... Kolla bara vilket kirskålshelsike... :( En rosentry står där, och en hallonbuske, och resten är kirskål och lite nässla... Jag har funderat på att plantera en riktigt tålig näva av något slag, som skulle orka konkurrera ut kirskålen och ta över hela områden på bilden. Har någon förslag på tåliga duktiga marktäckare?

5 kommentarer:

  1. Förutsättningarna för vilken marktäckare som helst är inte dom bästa ser jag. Du har så pass mycket kirskål där att om jag skulle vara du skulle jag inte plantera några blommor dit alls nu utan att ha fått bort kirskålen först. Man får bort den, men det kan tyvärr ta några säsonger innan den är borta. Kirskålen är sån att den slutar komma upp där den hela tiden blir bortriven så på det viset är den ändå tacksam. Planterar du nu perenner dit riskerar du att Kirskålen snor in sej i deras rötter och du får aldrig bort den utan att ta perennerna med. Trädgårdsmästare brukar tala om 2-3 säsonger med idogt rensande av Kirskål så ska den försvinna då den inte får växa där den vill och då skulle du få en fin o lättare skött rababatt.
    Bli arg och gå ut med grepen i högsta hugg och dräp Kirskål är mitt råd;)
    D.

    SvaraRadera
  2. Tack D., du har säkert rätt... men dessvärre vet jag inte om jag har tålamodet... Kanske jag gör bara en lite plätt i år? t.ex närmast trappan. Eller så får jag bara lära mig tycka om kirskålen, hehheh. Jag har nu tittat på flocknäva i alla fall - såna får jag kanske av min mormor, hon har massor. Jag läste att de har ett giftigt ämne som de själva bekämpar sina konkurrenter med, de andra ogräsen alltså. Nå - grepen först i alla fall....

    SvaraRadera
  3. Där jag har mina flocknävor finns det faktiskt ingen kirskål uppefter dom, i samma rabatt finns massor (det jag rensade bort 2 ämbar av) med kirskål. hmmm... Är verkligen flocknävor så effektiva mot ogräs? Kanske man borde bara plantera flocknävor överallt då;)
    D.

    SvaraRadera
  4. Råkade du se gårdagens Strömsö? Där gjorde de vegetarisk lasagne av kirskål. Kanske värt att testa så har man nytta av odågan och en till orsak att riva bort dem? :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  5. Jo visst såg jag Strömsö! Det såg gått ut, känner mig nog nyfiken... Kanske nån dag i sommar, får se!

    SvaraRadera