torsdag 6 maj 2010

Om skolhälsovården i Finland

Jag läste häromdagen i läkaren Antti Heikkiläs blogg en väldigt sorglig historia skriven av en förälder, vars 8-åriga barn insjuknade i diabetes. Jag vill dela med mig av historien åt så många som möjligt. Det här är sakerna som driver mig i mitt kall. Jag kan inte se dessa saker hända mer utan att göra något!

Antin blogi: SUOMALAISEN KOULUTERVEYDENHOIDON ARKIPÄIVÄÄ

Kort sammandrag för alla bloggläsare som inte kan finska:
Barnet insjuknade i diabetes som 8-åring. Läkarna rekommenderade "normal" kost med mycket kolhydrater, samt insulinbehandling i form av injektioner vid varje måltid. Pojkens blodsocker hoppade i räckan 1-30 dagligen. Föräldrarna prövade på lågkolhydratdiet, varvid blodsockret blev mycket bättre. De samarbetade med skolhälsovården så att pojken kunde få med sig mer passande mat de dagar skolmaten inte passade hans diet.

Men sedan anmälde skolpersonalen föräldrarna till socialen! För de ansåg att föräldrarna misskötte barnet då de gick emot läkarns råd. Långa diskussioner följde med olika myndigheter, och just nu har föräldrarna gett upp för de är helt slut, och ger barnet den kost läkarn föreskrivit, och pojken mår inte bra. Till sommarlovet ska de börja ge pojken lågkolhydratkost igen, och sedan ta upp kampen mot myndigheterna på nytt.
Hur kan sånt här få hända, i Finland??

Här är förresten lite mer info om varför diabetiker mår bättre av mindre kolhydrater och mer fett: Kostdoktorn, Studier på diabetiker

5 kommentarer:

  1. Men du milde?!! :( Nog ska de väl ta mig tusan få någon att lyssna på vett!!
    Blev jättesur också då jag tittade på någ (fånigt) program om överviktiga mot underviktiga där "proffsen" också rekommenderade samma strunt åt folk som är överviktiga,,50% pasta el. dyl. :(

    SvaraRadera
  2. Känner de till boken "Diabetes. Ei kiitos!" ?

    SvaraRadera
  3. Hemska saker!
    Kommenterade ditt inlägg hos Kostdoktorn också. Läste länge om saken hos Heikkilä. Hoppas det är OK att jag länkar till dig.

    Det värst med Finland för min egen del är att se hur slaviskt min familj äter sig allt sjukare på helt galna Puska-styrda råd för hjärtsjuka och diabetiker. Och att förstås bli trugad och misstänkliggjord när jag försöker att, i viss mån, kolhydratreducera mina barns mat också.

    Vad glad jag blir när jag läser att Lipidus rekommenderar boken "Diabetes. Ei kiitos!"
    Har precis råkat läsa om "Diabetes. Inte!" av Lars-ERik Litsfeldt och antar att det är samma sak. Det satt oerhört fint att ha den boken färsk i minnet när SBU-rapporten kom. Den boken ska jag genast försöka köpa ett antal ex av och sprida till släktingar, som tror att sockersjuka riskerar att bli sjuka och dö av fett men att de inte kan klara sig utan socker.

    Heliga enfald!

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer. Det finns mer litteratur om mer hållbar diabetesvård också, bl.a. har Antti Heikkilä skrivit en bok och Matti Tolonen nåt slags handbok också. Men... ett problem är att bägge dessa läkare har, av helt olika skäl, en något kontroversiell image i Finland, så de har inte kunnat nå ut till stora massan.

    Mitt mål är att med en mer "svensk" approach (haha!) försöka nå ut till stora massan, men en större ödmjukhet helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. I Sverige har man JUST ändrat de officiella råden för diabetiker. Kanske något dessa arma föräldrar kunde hänvisa till?

    LT

    SvaraRadera