torsdag 20 maj 2010

Första föreläsningen

Igår kväll var jag på den första föreläsningen i en räcka av fyra i kursen "Elintarvikkeet ruokavaliossa" (Livsmedlen i maten). Det var sååå kul! Föreläsaren var inspirerande och otroligt kunnig, och det hela var väldigt interaktivt. Jag lärde mig massor på dryga tre timmar. Lite kul är det också att vara på föreläsning i gamla universitetsbyggnaden. Det var ju inte riktigt samma fiilis i Tekniska Högskolan i Otnäs...

Jag lärde mig att det heter tyydyttynyt rasva, inte tyydytetty rasva (mättat fett på svenska). Det här vet kanske de flesta, men det används ofta felaktigt. Och jag lärde mig att vår mat inte alls innehåller bara vatten, proteiner, fett, kolhydrater, vitaminer, mineraler och spårämnen, utan även miljögifter, främmande ämnen, rester, livsmedelstillsatser (nåja, dom känner man dessvärre till!), enzymer, mögel, bakterier, jäst, kolesterol, sterol, nitrat, kofein, flavonoider och ännu hundra saker till.

Jag lärde mig att alla vitaminer och mineral är essentiella, även om jag själv hade annan åsikt om D-vitaminet. Definitionen av essentiell var nämligen att kroppen behöver få dem via maten, men D-vitamin bildar ju kroppen i första hand utan mat (med hjälp av solsken). Så. Det tycks inte vara en helt exakt vetenskap.

Och så lärde jag mig att man behöver födoämnen för bara fyra ändamål: att hållas frisk och pigg, växa, förnya vävnader och föröka sig. Så enkelt är det! Och jag lärde mig mycket mer också.

Till tisdagen ska vi göra ett grupparbete om en viss födoämnesgrupp, då vi har 45 minuter tid att presentera det. Min grupp valde fisk. Jag skriver mer om det senare.

5 kommentarer:

  1. Oj, låter jätteintressant! Kanske nångång i framtiden då jag har mera fritid...

    SvaraRadera
  2. Låter som en intressant kurs! By the way, får jag lägga upp en länk till din blogg under "finlandssvenska matbloggar" på min blogg? Försöker samla några så jag inte behöver känna mig så ensam :) hihi

    SvaraRadera
  3. Visst är det spännande att studera igen, och för en gångs skull nånting jag är genuint intresserad av också :P. Jag kommer att då och då referera innehållet i kurserna jag går.

    Malin, visst får du länka, gärna! Ser att du lagat bröd på surdeg, kiva! Jag höll på med det förra året en tid, det är nog så gott. Ska plocka upp det senast på hösten igen.

    SvaraRadera
  4. Är det något speciellt födoämne som hjälper om man som kvinna vill föröka sig (alltså för att få ägglossning om man har problem med den), eller är det bara det att man inte får vara för underviktig för att ha ägglossning och att man måste föda fostret?

    SvaraRadera
  5. Hej anonym. Kosten har stor inverkan på fertiliteten. Läs mer t.ex. här http://www.kostdoktorn.se/?s=barnl%C3%B6shet&top=pop-post och där särskilt artikeln http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn som inkluderar en videointervju med doktor Fox, som botar många barnlösa med kost.

    Speciellt födoämne... tja, det gäller att kroppen ska vara i balans. Får kroppen för mycket socker och andra kolhydrater i förhållande till proteiner och fett så störs ofta balansen och följden kan bli t.ex. PCOS. Denna balans kan ändras genom att minska kolhydraterna. Skulle jag själv haft svårt att bli gravid och vetat detta skulle jag inte tvekat en sekund utan testat direkt. Hellre testa kost först än hormoner och mediciner, tycker jag i alla fall!

    För underviktig får man inte heller vara, men det beror på att östrogenet bildas huvudsakligen i kvinnans fettdepåer. Så det är kanske lättare att förstå.

    SvaraRadera