fredag 21 maj 2010

Utmana Flo: maj 2010

Dags för utmaningen igen! Maj-utmaningen är Kokkisota, på svenska också känd som Kockduellen. Nu tävlar jag ju inte mot nån annan, utan bara med mig själv, men i alla fall.

I Kokkisota får kocken en korg med råvaror, och så ska han tillreda en så god måltid som möjligt, där alla sakerna i korgen ingår. Utöver dessa får kocken endast använda vanliga basvaror såsom smör, mjöl, grädde, olja, lök och kryddor, dvs sånt som kocken alltid har hemma.

Du får lägga (högst) fem saker i korgen. Vad lägger du i min korg?

Jag väljer den mest intressanta och lagom utmanande korgen som föreslagits i maj. Jag gör mitt yttersta för att få tag på råvarorna, tillreder en eller flera rätter av dem men på en måltid, och gör ett matinlägg om det.

April-utmaningen handlade om fisk, och det blev en kalakukko. Här kan du läsa mer om de tidigare utmaningarna!

8 kommentarer:

  1. Ansjovis, rädisa, selleri, rova, och rödbeta.

    SvaraRadera
  2. När beställer du nästa Labby-låda? Jag utmanar dig att ta 5 ingredienser från lådan och tillreda måltid av dem.
    (Den kockduellen kan ju faktiskt alla som beställer lådan vara med på..)

    SvaraRadera
  3. Nässla, rölleka (inspis från Strömsö), mangold och varmrökt lax.

    x mippe

    SvaraRadera
  4. Strömming, nässla, ägg, rågmjöl och äppel.

    SvaraRadera
  5. Utmanar dig att göra en riktig superfoodmåltid av:
    Ägg, tranbär, broccoli, lax och mandlar

    SvaraRadera
  6. Jättebra korgar, tack allihopa hittills!

    Ja det visade sig att det fanns rum för ett missförstånd i min april-utmaning, det lär ha kunnat förstås som att även fiskrättsföreslagaren själv skulle tillreda samma rätt, lite som en tävling nästan!? Rolig idé - men jag vet inte riktigt hur man förverkligar det? Om nån har förslag så tar jag emot!

    SvaraRadera
  7. skaldjur, fisk, vitt vin, saffran, fänkålsfrön

    ;-)

    SvaraRadera
  8. Jag lägger i din korg en en lök, ett äpple, en handfull ängssyrablad, en 1 kg gäddfile och några persiljerötter. Alltså råvaror i din närhet. kortresta och klassiska men ändå frambringande smaker i det oändliga.

    SvaraRadera