torsdag 20 maj 2010

Sådd i långa rader

Jag har sått en massa saker redan förra veckoslutet, och väntar med spänning. De gamla vanliga ärter, lök, sallad, rucola, morot, dill, persilja, grönkål. Nytt för i år är purjo (som vi nog testade på ifjol men inte lyckades med) och broccoli. Och så har jag rosenbönor igen efter ett par års paus. På bilden har jag allt det ovanstående utom broccolin som är i kruka ännu och lökarna, som är i potatislandet nedanom växthuset, där jag förresten också har jordärtskocka som övervintrat i jorden och säkert kommer upp snart. I den bakersta lådan på bilden har vi också en del potatis.


På försådd har jag förutom broccoli ännu tomater, paprika, djungelgurka och zucchini. Av dessa kommer tomat, paprika och gurka i växthuset. Krukorna på bilden är bara en del av min försådd, jag har mer i glasverandan. Mina tomatplantor mår förresten inte alls bra, jag hoppas de tar sig ännu, och också paprikan är så liten. Zucchinin (längst bak) tar sig fint, och planteras riktigt snart ut i några låga stora krukor.

2 kommentarer:

  1. Jag drömmer också om ett eget potatisland, men tror det får bli till nästa sommar. I år ska vi inviga vårt pyttelilla växthus i vilket vi kommer att odla körsbärstomater, gurka, sallad och örter. Jag är så totalt nybörjare att jag nog får börja med lite i taget. Men roligt att läsa om hur ni lyckas! :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  2. Katarina, jag är också nybörjare med växthus :), bara ett år före dig! Förra året hade vi nog betydligt mer gröna tomater än röda. Hoppas på bättre framgång i år. Lycka till med ert växthus också!

    SvaraRadera