måndag 31 maj 2010

En humlestör

En humlestör vill jag ha i min trädgård. Det här är min lilla humlebörjan!


Eller egentligen kanske det var lilla flickan som ville mest, hon hade läst om humlen:
Humlen klättrar så vild och så tokig,
slår knut på sej själv och blir alldeles krokig.
Den håller sig fast i minsta grej.
Om du står still tar den nog fast i dej,
den slingrar och växer sommaren lång
och vårt parasoll blev en hel humlestång.
Sen får den kottar, ljusgröna fina
dom brukar jag hänga i öronen mina.
(Lena Anderson: Majas Alfabet)

4 kommentarer:

  1. Oj, vilken gullig vers - nu måste jag också få en egen humleplanta!

    Stort tack för en läsvärd blogg, jag är lite dålig på att kommentera men tittar in sgs varje dag!

    H. Camilla

    SvaraRadera
  2. Tack för feedbacken Camilla! Roligt att höra.

    SvaraRadera
  3. We <3 Majas Alfabet-sångerna!

    x x x mippe

    SvaraRadera
  4. Yes sångerna är så bra, och också bara dikterna! Här är en favorit till, för dom som har en ek på sin gård:
    Högt upp i eken må ni tro
    har jag ett eget sommarbo,
    där har jag också några vänner
    - dom är det bara jag som känner.

    SvaraRadera