torsdag 13 maj 2010

Veckans udda: korv med belugalins-quinoablandning och gurk- och fänkålssallad

Vi hade ännu korv kvar från första maj-festen, då jag faktiskt hamstrat lite extra korv på grund av strejken... och idag åt vi upp korven. Detta extra paketet var Helsingfors Korvfabriks knackkorv - glutamatfri men tyvärr inte nitritfri.

Tid: 25/15 minuter. För 5 personer.

Jag började med att skölja belugalinserna, och lägga dem i kokande vatten. 20 minuters koktid har de. Jag använde 2,5 dl belugalinser och 1 dl quinoa. Quinoan ska koka 10 minuter, så den sköljde jag och lade i först efter 10 minuter. Då saltade jag också vattnet.

Salladen: jag skivade ca 20 cm gurka och en bit av en stor fänkålsknöl tunt. Gjorde en dressing av ett par skedar äppelcidervinäger, lite olivolja, en nypa salt, en nypa socker och lite svartpeppar. Blandade om allt med fingrarna.

Jag kokade korven ett par minuter. Gjorde en yoghurtsås till: lite turkisk yoghurt, lite creme fraiche, lite passerad tomat (råkade ha en öppnad förpackning i kylskåpet, tomatpuré går säkert lika bra!), svartpeppar, salt, timjan och oregano. Klart!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också deras korvar - vi hade currywursten på vappen, njam!

    SvaraRadera
  2. Jo de är goda! Det här var "yönakki". Men - jag gillar egentligen inte nitriten, så oftast köper jag nitritfri korv på Lidl eller så vatajas tillsatsfria korv (som var slut då när jag skulle köpa förstamajkorv).

    SvaraRadera