tisdag 11 maj 2010

Rododendron!

Ända sedan vi byggde huset för sju år sedan har jag planerat att ha en rododendron på husets skuggigare sida på framgården.

Nu blev det äntligen av.

Jag hämtade först en bit skog med skottkärra, för det lär ju rododendron gilla! Vi hade också förberett växtstället genom att lagra utkastade julgranar där flera år i rad ända till våren, där de sedan fått fälla sina barr för att syra jorden.


Det är jättesvårt att välja sort, för det finns så många! Jag ville ha en färg som inte skär sig med husets klassiskt röda plåttak, eller med de ljuslila funkiorna som står bredvid. Det blev sedan Gomer Waterer, en riktigt ljusrosa variant. Ska bli spännande att se den växa!

3 kommentarer:

  1. Dom är så vackra:) Men vilket tålamod du har! Jag fick en till morsdag för två år sen. Med den kom en säck rhododendronjord, inget förberedande av marken här med julgranar, inte;) Den har inte växt så mycket på höjden, men den har blivit bredare och kraftigare. Borde väl göda den nu innan det är för sent, men då den står en bit bort så jag glömmer jag den.
    D.

    SvaraRadera
  2. Tja, jag är väl mer snål än tålmodig egentligen ;). Vill inte hämta köpejord, då vi har skogen intill, full med barrträdsförna. Jag hoppas den ska trivas.

    SvaraRadera
  3. Jag var till Arboretum Mustila för ett par år sedan. De har massor med fina rododendron i skogen. De har en fin tes om sina rododendron. När de en gång planterats så skall de klara sig själv, annars är den inte värd att förädla. Jag kör med samma teori med vår enda rododendron på lande. :-)

    SvaraRadera