tisdag 25 maj 2010

Äter du tillräckligt grönsaker?

Hittade ett roligt test: Kasvistesti Tyvärr verkar den finnas bara på finska. Mer info på svenska finns t.ex. här.

Ja, hur är det med frukt och grönsaker. Hur mycket ska man äta? Ska man äta 500 gram om dagen? Ska man äta 5 portioner om dagen?

Frågar du mig så tycker jag man ska äta mycket grönsaker, hur mycket som helst, men begränsa frukten till en eller två om dagen. Frukt är nämligen sååå mycket näringsfattigare än grönsaker, det är bara att gå till www.fineli.fi och titta. Och så har den ju himla mycket kolhydrater, som inte gör nån större nytta och ofta tyvärr gör skada istället.

Frukt som efterrätt tycker jag inte är så klokt, för fruktens näring sugs bäst upp på tom mage. Ät därför helst frukt varje morgon istället, eller som mellanmål på eftermiddagen ifall du äter middagen sent. Att nappa frukt längs med dagen i flera omgångar tycker jag är dåligt både för tänderna och för sötsuget, som det upprätthåller.

Till de näringsrikaste grönsakerna hör broccoli, röd paprika, avocado, spenat, rödbeta, morot, grönkål, tomat, sparris, brysselkål, vitlök och lök. Men - visst tycker jag det finns många ganska bra frukter också. T.ex. grape, granatäpple, ekologiska äpplen, aprikoser (gärna ekologiska torkade), melon, mörka vindruvor, banan, och så klart alla inhemska bär.

En annan bra tumregel kan vara att äta det som är i säsong, dvs mycket bär och inhemska frukter under sommarn och hösten, och bär ur frysen på vintern och våren. Alla grönsaker och frukter innehåller flavonoider, som antas vara nyttiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar