torsdag 7 oktober 2010

De olika organen i den kinesiska läkekonsten

Nu är grundkursen i kinesisk läkekonst avklarad. Synd att det var bara tre kvällar, men lyckligtvis ska samma kille, Mikael Ikivesi, ordna en fortsättningskurs i vår. För er andra som är intresserade kan jag tipsa om att det troligtvis kommer att ordnas en ny grundkurs också i vår, på Esbo Arbis.

Den sista gången var teoretisk, liksom den första, men inte desto mindre intressant för det. Vi gick igenom vilka olika sjukdomstillstånd som hör till de fem olika elementen, och logiken bakom dessa. Och på vilka olika sätt svagheten i olika element kan yttra sig.

Det finns fem huvudsakliga organ som "styr" kroppens funktioner: levern, njurarna, mjälten, hjärtat och lungorna. De har sedan samband med de andra organen, t.ex levern och gallblåsan har ett samband. Svagheter i de olika organen tar sig uttryck på olika sätt: svaghet i levern kan yttra sig genom sköra naglar, svaghet i hjärtat genom ansiktets hy, svaghet i njurarna genom grånande hår.

När jag analyserar min egen kropp och mitt eget liv verkar levern, mjälten och njurarna vara i ganska bra skick, just nu. Levern hade jag problem med en lång tid ända till förra våren då jag kom på vad jag vill göra med mitt liv. Levern håller nämligen qi jämnt, och ett tecken på obalans kan vara näsblod, som jag hade förra vintern. Hjärtat har jag antagligen haft problem med tidigare, då hyn i mitt ansikte varit dålig, men det är bättre nu. Mina lungor tror jag är svagast för tillfället, för jag känner mig lite ur balans. Lungorna är ett reglerande organ.

Mat som stärker lungorna är bland annat ingefära, vitlök, lök, äpple, citron, päron, ägg, kyckling och mjölkprodukter. En del av dessa stärker qi och gör det mer rörligt, andra stärker yin eller fuktar. Kanske jag ska äta några ägg ikväll då? Eller kanske en bit mogen ost...

PS. Min bloggarvän Pia har också skrivit några inlägg inspirerad av samma kurs: bland annat Hösten inom kinesisk läkekonst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar