onsdag 20 oktober 2010

Tosiruoka föreläste för Jobb&Mat

Tosiruoka - Riktig mat gjorde debut iförrgår genom att föreläsa om ämnet naturlig kost och hälsa för en grupp trevliga mänskor som samlas under namnet Jobb&Mat i Hagalunds kyrka, Esbo, varje måndag kl 19. Min pappa är med där och de övriga är ungefär i samma ålder. Gruppen, som hör till församlingen, samlar bland annat in kläder och skor åt gatubarn i Tallinn. De för själva dit grejerna så man vet att hjälpen går fram.

Tillställningen var trevlig och ledig, och det var 10 personer som lyssnade och diskuterade, samtidigt som vi drack kaffe och te.

Jag hade lagt upp föredraget i tre delar - mänskans artriktiga kost (där jag bland annat talade om evolutionen och kolesterolhypotesen), näringsfysiologi (vad är metabolt syndrom, hur uppstår det, mm) och riktig mat (tillsatser, processad mat, ...).

Särskilt mycket diskussion väckte kolesterolet och livsmedelstillsatserna. Också kostråden för diabetiker väckte intresse. Många bland åhörarna, kanske alla, hade olika erfarenheter av ohälsa och välfärdssjukdom både själva och hos sina anhöriga. Det blev mycket frågor och mycket diskussion. Jag blev ombedd att komma tillbaka och tala mer redan efter två veckor!

2 kommentarer:

  1. Gratulerar till den första föreläsningen! Låter som det var en intressant träff. Jag älskar också att diskutera, fundera och jämföra åsikter i dessa ämnen. Hoppas jag får höra dig föreläsa i framtiden!

    SvaraRadera
  2. Tack Malin!
    Jag kommer gärna till Österbotten och föreläsa så fort jag blir inbjuden :)

    SvaraRadera