söndag 3 oktober 2010

Glutenfritt bröd!

... eller semlor. Men eftersom semlor i Sverige betyder det som i Finland heter fastlagsbulle, så skrev jag bröd i rubriken :).

Jag använde en mjölblandning från butiken som bestod av bovete, hirs och quinoa. Det finns många glutenfria mjölblandningar på marknaden med olika tillsatsämnen i, men den här var utan.

Tid: 2,5 h / 20 minuter. Blev drygt en plåt semlor.

Jag började med att hälla 4 dl handljummet vatten i en bunke. Smulade ner ett halvt paket jäst (25 g), hällde i en matsked socker, och rörde om. Rörde ner ca 5 dl glutenfri mjölblandning, blandade till en jämn "smet", och lät jäsa ca 50 minuter.

Till den bubbliga fördegen lade jag sedan till en tesked salt, en stor näve pumpafrön, en stor näve linfrön, lite kokosflingor, lite hela bovetegryn, mera mjölblandning, extra bovetemjöl och även ett par dl majsmjöl (maizena). I själva verket rörde jag i alldeles för mycket mjöl och fick sedan röra i hela 5 dl extra vätska. Så passa upp! de glutenfria mjölsorterna sväller helt supermycket när man jobbat in dem i degen! Resultatet ska vara en ganska så lös deg, när den sedan ska jäsa ca 40 minuter till.

Klicka ut den lösa degen till lagom stora semlor på en bakplåtspapperklädd plåt. Låt jäsa på plåten ännu 15-20 minuter. Grädda i 200 graders ugn 20-25 minuter.

Det var ganska svårt att baka glutenfritt tyckte jag. Degen har ingen "sitko" alls, utan känns som trolldeg. Men det blev faktiskt jättegott. Det viktiga är att ha tillräckligt lös deg, för då bildas det nog ändå en viss mängd luft i brödet under jäsningen och gräddningen.

2 kommentarer:

  1. Frallorna ser proffsiga ut! Vad duktig du är som experimenterar.

    SvaraRadera
  2. Tack, Pia! Jag var ganska stolt nog när till och med min celiakikersläkting berömde dom :). Jag har ju ett par år älskat att baka, och det har faktiskt första gången nånsin jag gjorde det helt utan vete.

    SvaraRadera