onsdag 13 oktober 2010

Fullärd företagare? Not...

Nu har jag äntligen klarat av den lagom korta men intensiva företagarkursen Minustako yrittäjä?, arrangerad av Cimson koulutuspalvelut. Jag valde att gå två av de åtta gångerna, de som behandlade marknadsföring, i följande omgång av kursen då jag skulle ha missat en gång på grund av kursen i kinesisk läkekonst. Så därför tog kursen slut först igår, även om kursen startade redan 13.9. Och dessa kurser är också en orsak till att det blivit mindre mattips här på bloggen på sistone än vanligt.

Kursen är verkligt bra, även om jag inte får pengar för att säga detta :). Fyra olika föreläsare, plus gästföreläsare från ELY-keskus och Tapiola (försäkringar), så det blev lagom omväxling. Ganska långa intensiva kvällar, från 17.15 - 20.30. Alla föreläsare har varit bra, men allra roligast var den sista, Jukka Tuunanen, som lärde ut "allt" om marknadsföring på två kvällar.

Kursen, som alltså är gratis bara man ryms med, erbjuder utöver föreläsningarna även ett nätmaterial med presentationer och videon. Särskilt businessplansdelen i nätmaterialet är jättebra.

Jag har lärt mig massor om lönsamhetskalkyler, bokföring, beskattning, businessplanering, segmentering, marknadskommunikation, reklam, försäljning och prissättning. Särskilt givande har det också varit att träffa och diskutera med andra nyblivna och blivande företagare i olika branscher.

De största huvudbryna för tillfället är att få igång allt med bokföringen och beskattningen, samt försäkringarna. Jag har anlitat en bokförare och skickat första knippet med kvitton åt henne, men det känns ändå osäkert. Och det där med moms och förskott. Lyckligtvis behöver jag inte göra boslut och deklaration förrän i slutet av år 2012, eftersom det första bokföringsåret får vara upp till 18 månader långt.

Försäkringarna är jobbiga mest för att mitt eget försäkringsbolag gav en betydligt sämre offert än två andra. Jag har försökt diskutera, men de har helt enkelt ett högre minimilönebelopp och därför blir premien betydligt högre. Har ännu inte kunnat bestämma mig så för tillfället går jag oförsäkrad och planerar inleda verksamhet så där helt fysiskt redan nästa vecka... börjar bli bråttom!

2 kommentarer:

  1. Somateria Mollissima14 oktober 2010 kl. 00:21

    Klok att anlita en bokförare! Den obligatoriska företagarpensionsförsäkringen har samma premier överallt o i början får man 25% rabatt, men det är svårt att bestämma sig för hur balansen mellan premier o lön. Av de frivilliga har jag haft pensions-, dagsersättnings-, rättsskydds- och sjukkostnadsförsäkring, av vilka den sista varmt kan rekommenderas (billigt pris med superbra villkor) bara den gäller hela personalen (ha!). En nyttig försäkringsliknande kostnad är också medlemskapet i Företagarna i Finland och någon av företagarnas arbetslöshetskassor (tror att man bör ansluta sig inom 6 mån), vilket gör att man har arbetslöshetsskydd o möjlighet att inom 1,5år återvända som anställd med kontinuerligt skydd (viktigt).
    Jag behöver knappast nämna att Aktia har de mest flexibla och kundvänliga försäkringslösningarna (jo, jag har några hundralappar i bolagets aktier:).


    Skatteförskottsdebiteringarna som ramlar in något år före man ska betala dem SKA man reagrea på om meddela skattebjörnen att verksamhetetn blir mycket liten (så du inte behöver ro ut med stora förskott). För lönebetalning, etc. är www.palkka.fi ett rätt enkelt, snabbt o bra alternativ.

    Det är bra att ha företagsinfran fixad då man drar igång på allvar, men det viktigaste är nog att ge kunden något som den är villig att betala för. Alltså: GE NÅGOT UNIKT, GE LITE EXTRA, VÄCK ETT NYTT INTRESSE OCH NYA BEHOV!

    SvaraRadera
  2. Tack jättemycket för de goda råden, Somateria Mollissimma! Jag har tagit dem till mig, nybörjare som jag är så är jag tacksam för råd. Och jodå, jag vill definitivt ge mina kunder något unikt och lite extra!

    SvaraRadera