söndag 13 mars 2011

Ekologiskt nötkött från Svarfvars

Jag har tidigare beställt ekologiskt nötkött från Labby. Vi beställde även mycket annat därifrån, bland annat grönsaker och torkade ekologiska aprikoser. Kvaliteten på Labbys produkter var prima, men köttbeställningarna hade de trubbel med, så nu har jag istället beställt nötkött från Svarfvars.


Så här såg köttet ut när det kom. Det var helt färskt, ofruset, och packat i 500 grams platta vakuumpaket. Det var jättegott också! Priset på det malda nötköttet är 14 euro/kg. Jag kommer absolut att beställa oftare.

En nackdel med Svarfvars är att man inte får kött med ben i, utan bara malet kött, stek och sånt. Jag älskar grytor, soppor och själva buljongen. Men som tur är så har jag ännu några fina beniga bitar av min halva ren kvar i frysen.

En fördel med Svarfvars är att man kan beställa andra ekologiska produkter samtidigt, t.ex. mjöl och rotsaker.

Det är en kille på mitt jobb som beställer varannan vecka och erbjuder kollegorna sambeställning samtidigt, så blir leveransen gratis för alla. Kanske en idé för dig?
_

4 kommentarer:

  1. Mycket bra idé, att slå ihop sig sådär. Det är antagligen så framtiden ser ut.
    Jag är dock lite besviken på Svarfvars. De verkar inte vara värst intresserade av att leverera till privatpersoner typ en vanlig familj. Inte ens fast min förfrågan gällde på regelbunden basis och fast jag erbjöd mig att avhämta från något ställe på samma ort som jag, dit de levererar regelbundet.
    Ledsamt :(

    SvaraRadera
  2. Vi har också gått över till att köpa kött direkt från en gård. Det är inte ekologiskt, men mycket naturnära (Hereford som går ute året runt, betar i hjord, kalvarna får vara kvar med mammorna, lever på gräs). Har man en gång prövat den smaken är man fast! Och jag föredrar att kunna äta djur som jag har sett med egna ögon hur de har det!

    SvaraRadera
  3. Vi är också ett gäng på jobbet som har slagit oss ihop och beställer hit, just från Svarfvars. Vi är jättenöjda! Och jag förstår nog att de helst inte hanterar små enskilda beställningar, för de är bara ungefär 2-3 personer vad det verkar och det blir mycket jobb med varje beställning eftersom de har ett såpass brett utbud.
    -morsa

    SvaraRadera
  4. Tack Pia, Mia och Morsa för kommentarerna! Visst är det enklare om man är ett större sällskap. Från Labby beställde vi också till hela "byn" här, som bäst ca 10 familjer i grannskapet. Det verkar egentligen vara ganska lätt att få med sig andra mänskor bara man själv sätter igång beställandet, tar betalningar av de andra på konto, osv.

    Mia, jag tycker också att gräsbetat är det viktiga. Jag skulle så vilja ha så kallat gräsbetat kött i butiken, för mig behöver det inte vara ekologiskt. Och så att djuren har det bra är också viktigt. Inte det att säden de får som tillägg skulle vara ekologisk.

    SvaraRadera