tisdag 22 mars 2011

Snabb chokokaka utan spannmål

Glutenfri, snabb, enkel och hur god som helst! Och helt egen uppfinning.


Tid: 10 minuter plus 17 minuter i ugn. För 4-5 personer.

Jag vispade två ägg pösiga med 1-2 msk socker (för strikt LCHF, lämna bort eller ersätt med t.ex. stevia). Så rörde jag ner ca 75 gram smält smör, 3/4 dl mandelmjöl, 1 msk kokosmjöl, 4-5 matskedar kakaopulver och 1 tesked fiberhusk. Hällde i smord, liten kakform. In i ugnen, 160 grader, för 17 minuter.

Särskilt glädjande var att kakan, i motsats till kokosbrödet jag bakade nyligen, lossnade hur lätt som helst från formen.

Serverade med en klick creme fraiche åt mig själv och en klick glass åt barnen. Supergott!
_

4 kommentarer:

  1. Den ser mycket krämig och god ut, din kaka. Måste köpa kokosmjöl, inte testat det än.
    Ha det bra. Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tack för det, Birgitta! Kokosmjöl är helt super. Man blir överraskad av hur mycket det sväller, så man får passa på om man vill utveckla helt egna recept...

    SvaraRadera
  3. Nu måste jag baka. Var får man kokosmjöl?

    SvaraRadera
  4. Kokosmjöl hittar man i välsorterade hälsokostaffärer (min var från Ruohonjuuri) eller genom att köpa på nätet, t.ex. http://www.luontaistukku.com/kookosoljyt-jauhot-c-45.html

    SvaraRadera