fredag 18 mars 2011

Spannmålsfritt bröd med kokosmjöl

Nu när jag testar på att förutom tillsatser också leva utan råg, provade jag baka ett spannmålsfritt bröd. Helt glutenfritt. Receptet hittade jag på LCHF-recept, så jag hänvisar till det: Bröd på kokosmjöl .


Passa upp, det behövs verkligen så där himla lite kokosmjöl, de sväller upp massor!

Tid: ca 5 minuter plus 30 minuter i ugnen. Blev ett litet bröd.

Enda problemet var att jag hade svårt att få ut brödet ur formen, även om jag smorde väl och "bröade" med sesamfrön. Så brödet gick sönder när jag tog ut det. Jag kommer kanske i fortsättningen att göra det utan form direkt på bakplåtspapper.

Gott var det i alla fall! Hade en lite äggig smak och smakade bara riktigt lite kokos, annars neutral smak, och passar med alla typer av pålägg.

Brödet passar utmärkt för kolhydratkänsliga personer, men för strikt LCHF bara i måttliga mängder. Lär även gå att rosta. Även barnen gillade brödet.
_

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset.
    Låter spännande ska testa i helgen....

    SvaraRadera
  2. Yvonne, visst är det värt att testa. Men riktigt som riktigt bröd är det ju inte. Men bra för smörgåsar!

    SvaraRadera
  3. Länken "Bröd på kokosmjöl" funkar inte...
    Skulle gärna vilja ha detta receptet!

    SvaraRadera