onsdag 16 juni 2010

Kebab utan strips på rummet

Inga ägg ikväll. Hade däremot inte heller lust att äta ute ensam, så jag gick till en grillkiosk och tog en portion kebab med strips men utan strips. Fantastiskt nog så sänkte de priset från 62 kronor till 55, och gav mig extra mycket sallad ändå! Gott var det också. En liten ostbit och ett litet glas vin ska smaka som dessert :).

Jag var ganska hungrig, för klockan var nio på kvällen när jag fick min mat. Dagen drog ut då jag beslöt att gå på zumbatimme på samma ställe där vår kostrådgivarkurs hålls, MF-hälsocenter. Det var superbra, handledaren Leyda var både rolig, pedagogisk och inspirerande. Efteråt var jag ännu på en qigong-timme, också en kul upplevelse! Jag blev alldeles lugn i kropp och själ!

Och vad har jag lärt mig idag? Mera och mera näringsfysiologi. Vi gick ganska så ingående igenom hela matsmältningsapparaten, de olika organen och deras funktioner. Vi gick också igenom några av de viktigaste hormenerna som påverkar hunger, aptit, mättnad och olika mekanismer i matsmältningen och näringsupptagningen. Mättnad är ju inte bara fråga om graden av fyllnad i magsäcken, utan systemet är så otroligt komplicerat. Har massor mer att lära mig ännu.

Imorgon ska jag få träffa en av mina idoler :) - Andreas Eenfeldt! Det är han på www.kostdoktorn.se det. Han håller en tre timmars föreläsning på kvällen. Ser fram emot det extra mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar