söndag 27 juni 2010

Nässelvatten

Konstgödsel av olika slag är inte min grej. Inte heller bekämpningsmedel. Nyligen var jag ändå tvungen att jaga bort myrorna ur mitt växthus med nånting, och det lyckades med saft som innehöll artifiella sötningsmedel. Jag sörjer ännu en del att jag förgiftat min jord ens så mycket, men mina tomatplantor riskerade att vissna då myrorna byggde hus kring deras rötter.

Men - mycket näring behövs i jorden i alla fall. Det fixar vi med bland annat hushållskompost. Vi komposterar alltid allt organiskt material från köket, man kan konstatera att vår komposthink fylls och töms oftare än den "vanliga" sophinken. Vi tillför också växterna trädgårdskompost (som består mest av hö och vass men även småkvistar) och nässelvatten. Nässelvatten förser jorden med massor av näring, bland annat kväve. Dessutom kan man spruta det på rosorna för att få bort bladlöss.

Idag har jag gjort årets första nässelvatten. Det är enkelt. Man klipper ett helt ämbar fullt med nässlor och täcker nässlorna med vatten. Så får det stå där ute med lock på i 1-2 veckor. Efter det kan man börja använda det. Man känner på lukten när det är färdigt (varning...!). Nässelvattnet kan vara ganska starkt, jag brukar späda ut det ca 1:5 med annat regnvatten.

Läs mer om nässelvatten här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar