tisdag 1 juni 2010

Veckans enkla: rostbiff med ångkokt blomkål och stekt zucchini

Finns det något enklare än rostbiff? Knappast!

Tid: 22/15 minuter + rostbiffen igår kväll 65/3 minuter. För 5 personer, och det blev över av rostbiffen för en dag till.

Igår kväll (man kan så klart också göra rostbiffen samma dag om man vill): Tog fram rostbiffen, som vägde 1,5 kg, i rumstemperatur, saltade och pepprade den på alla sidor. Stack in en stektermometer, och satt in den i 170 graders ugn tills innertemperaturen visade 57 grader. Sedan bara ut och kallna.

Idag skivade jag två zucchinin, saltade dem och stekte dem i olivolja tillsammans med några skivade nya lökar. Jag vände dem då och då. Lite senare satte jag i 3 krossade vitlöksklyftor. De fick steka sig riktigt mjuka på svag värme. Så ångkokade jag ett blomkålshuvud.

Jag serverade den tunt skivade rostbiffen, zucchinin och blomkålen med smör samt en sås gjord på creme fraiche, turkisk yoghurt, vit sås, salt och peppar. Stora flickan gjorde en enkel sallad till av grönsallad med dressing av olivolja och äppelcidervinäger. Supergott!

***
Rostbiffen kan du så klart steka också i andra temperaturer, t.ex. 125 grader då det tar lite längre. Då blir det s.k. fransk rostbiff (jämnare färg), medan min var engelskt rostad (brun kant, rödare inuti). Angående innertemperaturen brukar man ha den mellan 55 och 60 eller t.o.m. 65 grader. Vi gillar den ganska röd så vi tog ut den vid 57 grader.

2 kommentarer:

  1. Hej! Intressant blogg! :) Hittade hit via mammapappa.com och besöker gärna igen, matintresserad som jag är! Om du bläddrar lite i min blogg hittar du också några snabba, goda och enkla recept,men mest har jag skrivit om annat.

    SvaraRadera
  2. Hej "Omtankar", och tack för feedbacken! Var och tittade på din blogg också, du tycks också gilla god mat :).

    SvaraRadera