fredag 11 juni 2010

Veckans vege: fylld paprika

Hittade finfina röda paprikor idag för bara 1 euro och nånting per kilo. Och då tänkte jag att dem vill jag fylla med något gott! Fyllningen blev med bland annat belugalins, morot och couscous.

Tid: 40/30 minuter. För 6 personer (en liten gäst har vi ikväll).

Jag började med att blötlägga ett helt paket bacon i vatten för 15 minuter. (Baconet är inte nödvändigt, för tack vare linserna är det här en utmärkt rätt utan dem också, därför har jag lagt etiketten "vege" på det här mattipset!) Blötläggningen tar bort en stor del av nitraten i baconet (E250).

Jag halverade och kärnade ur fem paprikor, och kokade dem i en stor kastrull i ca 8 minuter. Hällde dem sedan i ett durkslag.

Till fyllningen kokade jag en stor handfull belugalinser i 10 minuter, lade sedan i två småtärnade morötter och en hackad lök som fick koka med ytterligare 10 minuter. Stekte baconskivorna, som jag torkat med hushållspapper, och skar dem i bitar.

Blandade linser, morot, lök, en handfull hackad vitkål, hackade lökblast och bacon med en burk creme fraiche. Kokade upp lite vatten på nytt i linskastrullen och kastade i en dl couscous, som jag efter att de svullit färdigt blandade med lite smör och hällde med i fyllningsröran. Sist ännu en tärnad tomat, salt och peppar.

Fyllde paprikahalvorna med fyllningen, och hyvlade en skiva ost på varje halva. Gratinerade i 230 grader varm ugn i 8 minuter. Serverade med en sås på gräddfil, creme fraiche, hackad dill och vitlök (som mannen gjort redan i förrgår). Mums!

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde också fyllda paprikor häromdage, fast med couscous och lite annat som fyllning - en riktig 70-tals klassiker minsann! Önskart bara jag kommit på att skära dem i halvor sådär som du, för med bara "hatten" av blev det ganska maffiga portioner, heh...

    SvaraRadera
  2. Ja minsann retromat :) fast på 70-talet fanns väl bara en fyllning: malet kött och ris, eventuellt blandade frysgrönsaker i? :D

    SvaraRadera