lördag 12 juni 2010

Kompostbänken - Del 4: lådan

Så här långt har vi kommit nu. I praktiken är det nog mannen som byggt. Jag har mest pysslat med bloggen, studiearbetet och hemläxan inför Stockholmskursen.

Stolparna i stolpskorna är påstrukna med ett lager roslagsmahogny (från Uula). Vi undviker alltid impregnerat virke så långt det går, det är inte ekologiskt. Och det går faktiskt! Jag har ibland försökt diskutera om det där med att använda oimpregnerat virke till öppna verandor, trappor och terrasser. Det fanns såna som påstår att de nog ruttnar. Nå - mina har hållit helt perfekta i 7 år redan, och jag räknar med många år till, trots att de är utsatta för både sol och regn. De är dragna med samma roslagsmahogny. Den innehåller tjära. Impregnerat terrassvirke är en stor business i Finland, tro inte alltid på vad marknadsföringen påstår!

Och här är rosenbönorna som är på förodling i växthuset. De börjar bli ganska stora redan, borde flytta ut dem så snart som möjligt. Rosenbönorna ska alltså klättra upp för ryggstödet bakom bänken.

4 kommentarer:

  1. Tjaa.. Åker man till norrland i sve och ser sej omkring lite så ser man alla byggnader som stått där i uppemot 200 år obehandlade och som ännu inte ruttnat bort, så varför skulle trä helt plötsligt ruttna om man inte använder tryckinpregnerat?
    Jag har för mej att hela norrland byggts av lärkträd, eller så sviker mitt minne och det var gran. Endera.

    Det kommer att bli jättefint med bönorna klättrandes där:)
    D.

    SvaraRadera
  2. Precis! Det är förresten gran vi använt i vår trappa, verandagolv och balkongtrallar. Lärk är så klart ännu bättre, men gran håller nog tiotals år, räcker för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag läste nån undersökning om det där för nåt år sedan. Gran håller nog, men det skall vara rätt sorts gran. Granen kan tydligen bestå av två sorters trä. Nu har jag glömt namnen på dem, men ena var nån sorts "kärnved" och betydligt hårdare än det andra. Tyvärr ser man inte med blotta ögat skillnad på dem (om jag kommer rätt ihåg), båda sorterna kan finnas i samma stam och våra ekonomiskogar lär ska producera mindre av det. Så det kan vara att din nästa terrass inte håller lika länge...

    Jag fällde annars en gran på stugan för kojbygge. Jag räknade upp till c. 70 årsringar i den, vilket borde stämma ganska bra med när skogen brann. Granen var c. 15cm i diameter. Ingen ekonomiskog här inte. ;-)

    Sen om det är miljövänligt att behandla med nåt som baserar sig på tjära uttrycker jag mig inte om. Har för mig EU förbjöd användningen av tjära som träskyddsmedel i den mån de kunde... Må så vara att stenkolstjäran var den verkliga boven, men ändå...

    SvaraRadera
  4. Vår terrassgran är knappast kärnvirke (eller vad det nu kan heta, sydänpuu på finska), utan helt vanligt. Gran som gran, jag hävdar att oimpregnerat virke håller bra på verandor, terrasser och balkonger, precis ända tills nån motbevisat mig :D. Det enda som är viktigt är att se till att luften cirkulerar under trallen, den kan inte vara mot marken eller plåttaket.

    Kärnvirke håller säkert mycket längre, det har du rätt i, typ 200 år, men det behöver jag ändå inte! 50 räcker för mig, jag kan bränna upp dem på kokko sedan (eller tja, mina barn eller barnbarn!) och bygga ny!

    Beträffande tjäran, nja, knappast är den värre än impregneringen i alla fall.

    SvaraRadera