torsdag 3 juni 2010

Mina rosor dog?

Det var den första kalla vintern sedan jag började odla perenner i min trädgård. Och dumma och oerfarna jag tänkte inte på att skydda rosorna. De är precis intill vår verandatrappa och hade därför inte ens ordentligt snötäcke på sig, utan bara 20-50 cm. Och nu tror jag att de alla dött, alla fyra grupprosorna.

Till vänster ser du alla fyra.

Den första, en gul gruppros, har kommit upp helt vid jordytan på ett ställe, och den ger jag kanske lite hopp. En bekant trädgårdsmästare sade att om den kommer upp under sitt "ympningsställe" så är det bara att köpa nya plantor, det kommer fel ros upp.

Den andra plantan, en vit ros som jag fick till min första morsdag i nya huset, är helt död.

Den tredje, en djupröd Nina Weibul, kommer upp direkt från jorden på ett enda ställe, och samma med den fjärde, Schneewittchen, min vita klängros. Snyyyyyft. Jag ska aldrig lämna mina kära rosor oskyddade igen till vintern!

2 kommentarer:

  1. Visst finns risken att det som kommer upp från jorden är oäkta, men om jag minns rätt så skall rosor planteras så att ympningsstället ligger typ 10cm (?) under jorden. Då är det ju helt möjligt att det är äkta vara som kommer upp trots att det inte är från synliga tidigare stammar.
    Och du ser nog om det är oäkta som kommer upp - det är taggiga jäklar som inte alls liknar de fina rosorna... (jag har en envis sån i rabatten)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror också ympningsstället är ganska lågt. Så jag ska ge dem allihopa en chans ännu den här sommarn och se vad som kommer upp! Den där gula minns jag inte helt hur den såg ut, den planterade jag först i höst, men den röda och vita kommer jag nog att känna igen genast om de är rätt.

    SvaraRadera