tisdag 14 september 2010

Fett- och kolesteroldebatten sätter fart i Finland, hurra!

Igår kväll kom det ett verkligt sevärt program: MOT: Rasvainen Kupla. Programmet, som tar en knapp halvtimme, kan ses på Yle-arenan ännu ca 1 vecka. Så passa på, och försök gärna skicka länken åt eventuella fettfobiska bekanta du har:

MOT: Rasvainen Kupla på Yle-arenan: http://areena.yle.fi/video/1272481

I programmet intervjuas Pekka Puska, Generaldirektör på THL (Institutet för Hälsa och Välfärd) samt Uffe Ravnskov, dansk-svensk kolesterolforskare, samt ett flertal läkare och professorer som genomskådat kolesterolmyten. Många forskningsresultat som bevisar att mättat fett är snarare nyttigt än skadligt hänvisas till. Och givetvis är de enda studierna Puska kan hänvisa till Seven countries-studien, som inte har något värde, samt Norra Karelen-studien, där inget i världen bevisar att det mättade fettet hade den minsta roll.

Fortsättning följer i MOT, YLE1, den 25 oktober kl 20:00, då om kolesterol och statiner.

5 kommentarer:

  1. NåJAA jag skickade genast länken till min man som är orolig för att jag matar honom med för mycket smör ;-) Det är ju STRESSEN och margarinet han mår dåligt av!
    Men ändå undrar jag hur man gör blandningwen av smör, olja och vatten som du Flo skrev om i samband med att du hade gjort smör?

    SvaraRadera
  2. Vad bra! Om smörblandningen: om man gör den med köpt smör så måste man smälta ner smöret först (på svag värme, ingen kokning), sedan vispa ner olja och ev. vatten med elvisp, och så låta det stelna tillbaka. Sommarvarmt mjukt smör skulle man inte behöva smälta skilt, tror jag, för det behöver inte vara helt flytande, bara tillräckligt mjuk att kunna vispas. Kanske 50 graders ugn också skulle funka.

    SvaraRadera
  3. Jättebra! I MTV3 togs det upp i nyheterna just. Något är helt klart på gång. Jag Googlade nu och hittade denna info om kommande program: Hyvät ja pahat rasvat? Studio 55:n vieraana Antti Heikkilä www.katsomo.fi. MTV3 07.12.2010.
    Det måste vi titta på!

    SvaraRadera
  4. Ännu en detalj om smör-olje-mixen, hurdana prportioner ska det månne vara? Och kan man använda all slags matolja?

    SvaraRadera
  5. Visst är det bra, Pia! Tack för programtipset. Missa inte heller nu torsdagen 16.9. kl 21.05, A-talk om fett!

    Anonym med smör-olje-blandningsfråga: tyvärr vet jag inte, för har aldrig provat! Men - på rak arm skulle jag kunna föreslå så här med stor risk att det går precis rätt: 4 delar smör och 1 del olja. Jag skulle använda jungfruolivolja, men om man inte är säker på att man gillar smaken kan man ta kallpressad rypsolja. Den har också lite egen smak, vill man slippa det också så tar man en icke-kallpressad olja, men ur näringssynpunkt skulle jag aldrig rekommendera det.

    Vattnet skulle jag själv skippa. Det gör det antagligen lite mjukare och mildare, det är väl idén.

    SvaraRadera