måndag 20 september 2010

Odla grönkål!

Den här har jag odlat från frö. Jag har bara sju plantor, men de är jättestora. De är lättskötta, och de ger massor med mat!


I samma växtlåda har jag broccolin (nere till vänster) och squasch. Det har gått ganska bra för dem att samsas, för det är först nu grönkålen blivit så här stor och yvig. Och den växer ännu.

Man kan skörda av grönkålen längs med sensommarn, och så fortsätta hela hösten. Ännu efter att det kommit frost. Grönkålen är god att stuva eller strimla ner i soppor och grytor. Kanske någon har flera idéer?

11 kommentarer:

  1. Grönkål kan också finstrimlas och den kan dra litet tillsammans med lök i vinäger och olja.. lingon och ananas ger en bra blandning.

    Ett tips jag fick från en vän, var att lägga en stor paff låda över persiljan och lika över grönkålen.. med en tyngd på..när snön börjar komma.
    Sen kan man bara gå och hämta sin "djupfrysta kål" blad för blad.. och det tipset har jag faktiskt provat och det var utmärkt. Men det gäller att lägga ut lådan förrän hararna hinner före:-)

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips, tack! Grönkål är säkert gott i sallader också, vi är bara ganska dåliga på sallader under veckan, men ska testa. Och pafflådan, absolut!

    SvaraRadera
  3. Hos oss är grönkålssoppa på skinkspad jullunch. Gott och enkelt. Jag bara slänger kålen i frysen på senhösten.

    SvaraRadera
  4. Låter gott, Jessica! Får se om det blir på skinkspad eller kalkongbuljong i år, det brukar variera :).

    SvaraRadera
  5. Vi brukar försöka skaffa en liten (f.d.) glad skinka, passar liksom ändå bäst till lådorna och vill gärna understöda de tappra som kämpar med att producera ekologiskt griskött, vilket torde vara en av de svårare produkterna att få att gå åt. Tanken på kloka, söta grisar som får ett gott liv tilltalar mig :) Men det funkar säkert bra med vilket spad/buljong som helst. Stekspad är bara så sjuttsings enkelt ...

    SvaraRadera
  6. Jessica, det låter som en trevlig tanke till julen! Vi har nångång också haft ekologisk julskinka, men vissa år har det nog varit klurigare att få tag på såna. Måste börja söka i tid i år.

    SvaraRadera
  7. Kan man ännu odla grönkål? Måste de förodlas? Hinner jag?

    SvaraRadera
  8. Man hinner prima ännu! Jag har inte förodlat mina. De tar en tid att komma upp, men sen när de kommit växer de ganska fort!

    SvaraRadera
  9. Tack! Var har du beställt/köpt fröna?

    SvaraRadera
  10. Mina frön är antingen från Bauhaus eller Plantagen. Jag tror grönkål är ganska standard för trädgårdsfolk, även om den (tyvärr!) inte syns i butikerna!

    SvaraRadera
  11. Jag kan varmt rekommendera en grönkålsshake! Jag äter det varje morgon innehållandes grönkål, selleri, ingefära, gurka och päron. Och sedan lite nyponsoppa för att fixa konsistensen.

    SvaraRadera