söndag 26 september 2010

Risgrynsgröt i bakugn

Har du en bakugn? I så fall är det här tipset för dig. Vi inledde ugnsgrötssäsongen igår.

Tid: 2 minuter + 10 timmar i ugn. För 5-6 personer.

Ta ett ugnsfast kärl. Häll i 2,5 dl grötrisgryn, 1 tsk salt och 1,5 liter mjölk. Det går att använda lättmjölk eller röd mjölk eller en blandning av mjölk, grädde, vatten. Lägg en bit aluminiumfolie på (du kan använda samma foliebit åtminstone 10 gånger), och gör 10 hål i den med en kniv. Ställ formen i bakugn som är 100-150 grader varm på kvällen, och gröten är klar på morgonen.

Bäst blir gröten om temperaturen är precis över 100 grader. Ju hetare ugn, desto mer extra vätska bör man lägga. T.ex. om det är 130 grader får man lägga ett par dl extra för det kommer att koka bort mer.

Vi lagar bakugnsgröt också på bland annat korngryn och speltflingor. De är också supergoda. Bovete blir det säkert att testa i år, och havregryn (alltså hela gryn) också som jag fått tips om. Recepten kommer säkert senare i höst.

2 kommentarer:

  1. Risgrynsgröt i ugn brukar jag ofta ta till när maten måste bli klar på 5-min. Jag jobbar som familjedagvårdare och kommer ofta in först efter kl 17 på kvällarna. Sätter gröten i ugnen när vi går ut och när vi kommer in kan vi äta direkt.

    Anni

    SvaraRadera
  2. Ja just det, Anni, tack för tipset! Tänkte medan jag skrev att hur ska jag anpassa för dem som inte har bakugn... För frukost är det ju knepigt (= inte särskilt ekologiskt att ha ugnen på i 8-10 timmar), men som mellanmål, lunch eller middag/kvällsmål går det ju utmärkt med vanlig ugn! 1-2 timmar, just den tiden man kanske är ute med barnen eller pysslar i trädgården. Lite mindre vätska i förhållande, än det jag angav för "hel natt" i bakugn.

    SvaraRadera