lördag 11 september 2010

Honung mot acne?

Jag har fått tipset av en väninna (vinkar åt henne!) att honung kan vara väldigt effektivt mot acne. Så nu när min stora flicka, som närmar sig tonåren, har fått några små pripplor kring näsan, beslöt vi att testa. Tanken var att vi skulle göra behandlingen varje kväll i en vecka, men tro det eller inte, frökens hy såg bättre ut redan efter två dagar, och vi glömde sedan fortsätta behandligen.

Så här gör man:

Bred på ett tunt lager honung på de acne-drabbade delarna av ansiktet. Låt verka några minuter. Skölj bort. Upprepa varje kväll, eller vid behov morgon och kväll.

Vad det nu är som gör det så effektivt vet jag inte - kanske antioxidanterna? Jag har också hört att honung-havre-ansiktsmask kan göra gott.

Nån som har provat med honung? Eller andra naturliga medel?

3 kommentarer:

  1. *vinkar tillbaka*
    Vad glad jag blir att det funkat för din dotter! Förhoppningsvis snappar många andra upp det och provar på att behandla sej med honung. Jag undrar oxå varför det funkar, men funkar gör det ju:)

    SvaraRadera
  2. Honung är starkt desificerande... jag provade vid halsoperation..och allt plack som då kommer (vit beläggning) försvann med honung! Idag använder jag honung i bastun och honing i magen.. och vi odlar själv.. invid ekologiska odling..

    SvaraRadera
  3. Intressant, Hon som lägger puzzlet. Ja, det kan ju vara den desinficerande verkan. Kanske i kombination med antioxidanter? Huden blir ju inte frisk av nån kemisk desinfektion... Kan bli lite bättre, men inte frisk, enligt min uppfattning. Kokosolja desinficerar också, har jag läst...

    SvaraRadera