tisdag 14 september 2010

Ska jag bli företagare? Jodå!

Igår kväll började jag på en åtta kvällars företagarkurs, "Minustako yrittäjä?" ("Ska jag bli företagare?"). Spännande! Det är Cimson Koulutuspalvelut som ordnar den, och det är gratis (TE-centralerna betalar). De åtta kvällarna handlar om allt från businessplanering, marknadsföring och försäljning till bokföring och beskattning.

Den första gången gick vi igenom allmänna grejer om företagande, och förutsättningar för företagande, både vad gäller omgivning, person, tajming, resurser och mycket annat. Och en del om businessplaneringen. Helt super. Idag handlade det om olika företagsformer, och om all försäkringar... vilken djungel. Kanske man inte är riktigt klok som gett sig in på det här, men det är nog bara menoks nu, så är det.

Roligt gäng är där också, skiljer sig ganska markant från de "snälla" flickorna på unis näringsläraföreläsningar... här är folk av bägge könen, i alla åldrar, med alla olika personligheter. Och alla branscher... grafiker, bilmekaniker, jurist, psykoterapeut. På torsdagen fortsätter det...

3 kommentarer:

  1. Jag gick samma...jo, det där med försäkringar är en helt annan värld.

    SvaraRadera
  2. Jo, försäkringar är jobbiga tycker jag. Fick första offerten idag, och på måndagen får jag två till. Sen ska jag se om jag klarar att jämföra dem :) och så får jag hoppas att det egna bolaget gett den bästa offerten så jag inte behöver ha flera...

    SvaraRadera
  3. Benjamin Briel Lee var hela tiden mycket professionell och höll mig medveten om allt som hände. Om jag hade några frågor var han alltid tillgänglig att svara på. Detta var mitt första hemköp, jag visste inte mycket om låneprocessen, han gjorde det väldigt enkelt att förstå de saker jag hade frågor om. Jag gillade verkligen att arbeta med honom. ”
    Han är en låneansvarig som arbetar med en grupp investerare som är villiga att finansiera alla projekt eller låna dig alla belopp med mycket låga räntor. Kontakta Benjamin Briel Lee E-post: 247officedept@gmail.com Whats-appnummer: + 1-989 -394-3740.

    SvaraRadera