onsdag 22 september 2010

På kurs i kinesisk läkekonst

Ikväll har jag varit på kurs i kinesisk läkekonst. Det fortsätter ännu två onsdagar till. Kursdragaren, Mikael Ikivesi, är duktig och kunnig. Min tanke med att gå kursen är den, att varje kropp har en balans, och den kinesiska läkekonsten ser till den här balansen betydligt mer än den västerländska medicinen gör.

Idag gick vi igenom filosofin och principerna. De fem elementen - vatten, trä, eld, jord och metall - och deras betydelse. Särskilt kul tyckte jag det var när föreläsaren förklarade hur energin ofta "packar sig" under vintern, för att komma ut i ett flöde på våren, ofta i form av nya idéer och projekt. Precis så som det brukar gå för mig. Varje vår har vi nya projekt som fötts under vårvintern. Inte minst det här året, då min blogg föddes, och hela mitt branschbyte såg dagen! Jag är helt hooked!

Nästa gång ska vi gå närmare in på kosten. Vi ska till och med smaka på olika smaker för att känna efter hur vår kropp reagerar på dem. Ser verkligen fram emot det.

2 kommentarer:

  1. Instämmer helt i ovanstående.
    Trevligt inlägg!
    hälsar kurskompisen :)

    SvaraRadera
  2. ... och skulle jag ha beskrivit spelmansmusiken som tutade på bakom ridån och andra störande element i det "praktiska" skolauditoriet så hade du också instämt :). Sånt är det med Arbis... hoppas det blir mer ostört nästa gång!

    SvaraRadera