torsdag 16 september 2010

Kyckling med soffrito och fullkornsbasmatiris

Tid: 80/20 minuter. För 5 personer.

Mannen tog en kyckling. Han blandade finhackade tomater, vitlök, salt, peppar och soja, och det här stoppade han under kycklingens skinn på bröstsidan. In åkte kycklingen i ca 210 graders ugn (med varmluft) på en dryg timme.

Han gjorde en soffrito, av hackad lök, gurka, tomater och olivolja, lite salt och peppar, vinäger, lemon tahini, lite persilja.

Till kycklingen åt vi, förutom soffriton, fullkornsbasmatiris (supergott, förresten, rekommenderar!!). Jättegott!!

4 kommentarer:

  1. Låter gott!
    Jag undrar över soija överlag.. Det är svårt att hitta soija som inte har genmanipulerat ursprung och därmed innehåller den en massa hormoner. Små babysar, både pojkar och flickor, som istället fått soijamjölk pga mjölkallergi har utvecklat bröst. Det sägs att det finns så mycket hormoner i soijamjölken att det motsvarar flere p-piller. För klimakteriebesvär används soija också just därför. Pratas det om sånthär nuförtiden när man studerar näringslära?

    -fairy-

    SvaraRadera
  2. Fairy, bra frågor! Vi använder väldigt sällan soja. Diskuterade just med mannen, och sojaflaskan vi har är gammal, och borde antagligen slängas. Men - att äta soja, även genmanipulerad, ibland skadar knappast. Jag undviker soja för övrigt i alla former (även om äkta sojasås och tofu är OK!). Däremot tror jag inte hormonrubbningarna beror på genmanipuleringen, utan på de naturliga växtöstrogenerna som sojabönor innehåller. Men hur som helst är jag skeptisk till soja överlag.

    Och angående att studera näringslära. På kursen i Stockholm avråddes soja. Men här på universitetet anses soja vara riktigt bra mat. Den innehåller ju så alla essentiella aminosyror (förutom metionin, som den har för lite av, men det sa dom inte på uni), utan att innehålla mättat fett ;).

    SvaraRadera
  3. Var får man fullkornsbasmati? Det har jag aldrig sett!

    SvaraRadera
  4. Fullkornsbasmatin - jag tror att jag köpte vår Seilori, en K-affär i Esbo. Tyvärr har jag paketet slut så jag kan inte ange märket idag. Den skulle koka 15-20 minuter istället för 10.

    SvaraRadera