onsdag 8 september 2010

Värt att höra: Paula Heinonen live

Jag hade igår den stora turen att få höra näringsexperten Paula Heinonen tala om kostens inverkan på hälsan i hela två timmar, och det var mitt jobb som bjöd på föreläsningen för alla på mitt kontor. Paula Heinonen har ett företag som heter Pro Health Oy. Hon har ju något gemensamt med mig faktiskt, hon är diplomingenjör till utbildningen (men även tekn.lic.) och har börjat läsa näringslära av personligt intresse först i mogen ålder. Företaget grundade hon redan år 1996, och det baserar sig på s.k. funktionell läkekonst. Hon utbildar själv näringsexperter inom funktionell läkekonst.

Jag var lite reserverad när jag kom till föreläsningen, för jag var orolig att hon skulle säga att mättat fett är dåligt. Men det gjorde hon inte. Hennes Powerpoint-slides var däremot inte lika uppdaterade som hon - där stod att man ska undvika mättade fetter och transfetter. (Paula! Uppdatera dem, please!!) Hon sade också under föreläsningen att mättade fetter är OK, men inte i för stor mängd. Under frågestunder passade jag på att fråga henne vad denna för stora mängd kan vara. Hennes svar var bra - det visade sig att hon själv har ett genetiskt högt kolesterolvärde (totalkolesterol 7.7) och att hon själv därför inte kan äta hur mycket mättat fett som helst, men att dom flesta inte tycks ta skada av det. Bra! En annan i publiken frågade också hur hon ställer sig till LCHF-kost, och hon svarade att det funkar prima för många, inga fel med det, men inte för alla.

Hon talade väldigt mycket om hur viktigt det är att få i sig tillräckligt mycket fett överhuvudtaget, och särskilt de långkedjade omegafettsyrorna EPA och DHA, som huvudsakligen finns i fet fisk. Hon förklarade om eikosanoiderna, som hon kallade superhormoner, som styrs av omega 6/3-balansen, och i sin tur styr massor av andra viktiga hormoner. Hon talade om transfetternas och den processade industrimatens katastrofala följder på vår hälsa. Inte minst om margarinet! Hon beskrev karismatiskt hur hemsk margarinets tillverkningsprocess är. Av fetterna rekommenderade hon smör, kallpressad olivolja och kokosolja.

Ett annat fokusområde var spannmålet. Hon förordade fullkornsspannmål, dock med reservationen att många av oss inte tål gluten över huvudtaget, särskilt inte vete. Hon avrådde starkt från att äta vitt mjöl och socker i en enda form. Särskilt avrådde hon från Cocacola, där fosforsyran är ännu värre än sockret, då den urkalkar mänskans skelett.

Hon talade också om D-vitaminets betydelse, samt magnesium och zink, sömnen, stressen och många andra saker. Det var mycket hon hann tala på två timmar! Jag var nästan utmattad av att bara lyssna, hon var så karismatisk när hon talade. Visst överdrev hon emellanåt - men ibland måste man väcka mänskor, och det var väl hennes syfte! Jag måste säga att jag inte kan förstå varför t.ex. Antti Heikkilä har en negativ inställning till henne - för av allt det hon sa fanns inte en enda sak jag skulle kunnat opponera mig mot.

Särskilt bra i Paulas attityd tyckte jag det var att hon utgår från att mänskor är individuella, det finns ingen kost som exakt passar alla. En del mår bra av av LCHF, andra av den kost hon själv äter, med mycket fullkorn. För av allt att döma mådde hon utmärkt - hon hade med kostens hjälp botat sin mycket svåra astma och ett otal andra krämpor. Men ingen mår optimalt av vitt mjöl och socker, det är vi överens om. En annan sak jag gillade var hennes åsikt om att bantning, idealvikter etc. är helt överflödiga. Istället har kroppen en balans, och äter man rätt så söker sig kroppen till denna balans och hålls sedan där.

Har du nångång chansen att höra Paula Heinonen så rekommenderar jag henne absolut. Jag överväger själv att gå någon form av kurs hos henne för att bygga på mina kunskaper.

4 kommentarer:

  1. Jätteroligt att höra! Jag har i många år läst hennes böcker och gillar det hon lär och förmedlar skarpt :)

    SvaraRadera
  2. Pia, vad kul. Jag tror vi borde byta böcker nån dag :) (fast jag vet ju inte om du lånat dem, men säkert har du någo fint i din hylla också?). Jag har många bra jag med, även om alla jag läst på senaste tid är bibbaböcker.

    Hurdan stil har hon i böckerna? Är hon månne lika "räväkkä" i skrift?

    SvaraRadera
  3. Låter intressant! Hur kan man få reda på vilken kost som passar en själv bäst?

    SvaraRadera
  4. Cat, en bra fråga! Om du mår bra, känner dig i balans också med vikten, huden är bra, håret glänser, du orkar bra, har inte huvudvärk, känner dig pigg när du vaknar, har aldrig magknip, avföringen är mjuk, humöret jämnt, känner dig lagom hungrig när det är dags att äta igen men inte förr, kan äta dig mätt utan att gå upp i vikt, och är sällan förkyld eller flunssig, har normalt blodtryck och kolesterolvärdena i balans, ja då äter du antagligen sån kost som passar dig.

    Har du något av dessa problem, kan du antingen först testa på olika ändringar i kosten och se om det hjälper, eller så kontakta t.ex. mig, så fort jag satt upp min firma. Ska registrera den nästa vecka.

    SvaraRadera