tisdag 28 september 2010

Svärföräldrarna bjöd på goood middag

Man kan bli matintresserad på gamla dar också, har jag märkt. Inte för att min svärmor är särskilt gammal, hon är bara 22 år (säger hon), och svärfar har alltid varit duktig på mat. Men mer experimentella och kreativa har de blivit, och framför allt tycker de det är roligt att laga mat.

Det här är ett matreportage. När jag ätit särskilt god mat hos någon så får jag med värdarnas lov publicera ett reportage, men exakta recept kommer det inte. Mer som inspiration!

Så här såg menyn ut:

Trattkantarellsoppa med tryffelsmak
***

 Rödbetsrårakor fyllda med rökt lax och sås, grönsallad med äpple
***

Pavlova med dajm och färska bär och kiwi

Trattissoppan var alldeles underbar. Den var gjord med både torkad och färsk trattkantarell, egenhändigt plockad så klart, och så var den spetsad med lite tryffelolja.

Huvudrätten med rödbetsrårakorna var supergod. Härligt med nya smakupplevelser. Fisken var hemrökt, och den blir ju godast så. Det ska vara mild röksmak för att inte ta över rödbetornas milda fina smak. Mums!

Pavlovan är en klassiker hos mannens familj. Den här gången hade marängen den mest perfekta konsistensen, lite brun på ytan och både frasig och mjuk samtidigt. Jag, som inte är så mycket för sött i allmänhet, måste erkänna att jag tog tre portioner...

5 kommentarer:

  1. Åhhh! Lyckans att bli bjuden på en så underbar middag. Jag känner doften och smakerna och det vattnas i munnen... Tack för ett fint matreportage :)

    SvaraRadera
  2. Ojoj, vilken middag! Det där ser ut att klå de flesta restaurangmenyer! :)

    SvaraRadera
  3. Säg inte annat! :) Matreportage är kul att skriva. Kanske jag borde bli restaurangkritiker istället? :D

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, tack för den fina bedömningen av maten och de fina bilderna. Vi var väldigt glada att ha er hos oss och det är roligt att maten smakade. Vi har nog också blivit inspirerade av dig och ditt intresse för mat. Vi får hoppas att vår inspiration att experimentera med nya maträtter håller i sig och att ni är villiga att komma på nytt och testa. Den här kommentaren kommer väldigt sent men jag har haft en fullspäckad vecka med trevligt program så jag har inte hunnit vara så mycket på internet.

    SvaraRadera
  5. Vad bra, Anki! Vi kommer när som helst på nytt! Fast kanske det är vår tur nästa gång ;)

    SvaraRadera