söndag 23 januari 2011

Masterchef-wannabes chokladsufflé!

Ha! Inte blev hon Masterchef, men sufflé, det kan hon minsann ändå! Aldrig förr har jag provat, och inte har jag nån aning om varför (kanske för att vi har desserter ganska sällan?), men idag blev sufflén äntligen av. Tillsammans med mellanflickan.

Tid: ca 35/20 minuter. För 5-6 personer.

Först rörde vi ihop 50 gram kakao och 75 gram socker med 1,25 dl mjölk. Detta kokade vi upp i kastrull och lät puttra riktigt sakta tills det tjocknade, 10 minuter. Jag skiljde åt gulan och vitan av fyra ägg. Vitorna vispade mellanflickan till hårt skum, de sista minuterna med en nypa salt. Gulorna rörde hon ner i den nu ljumma chokoröran tillsammans med två matskedar smör.

Vi smorde en ugnsform med höga kanter med smör och bröade den med socker, och lade in den i kylskåpet.

Hälften av äggviteskummet vispade vi ner i chokoröran på lägsta varv, och resten av den vände vi ner med sked.

Så hastigt smeten i formen, och in i 180 grader varm ugn, lite lägre än mittläget, för 18 minuter. Medan sufflén var i ugnen vispade vi lätt en dl vispgrädde, som vi sedan serverade till den. Vi höll med spänning ett öga på ugnen för att se när den började stiga, vilket skedde först under de sista 5 minuterna.

Sufflén blev helt skaplig, och var väldigt god!

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Måste präva nåt tag, har aldrig gjort sufflé tidigare. Har tänkt mig att det skulle vara mycket svårare än så...

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt ganska lätt! Ska garanterat laga sufflé på nytt! Kanske en annan sort nästa gång. Det här receptet kom ur en fransk bok jag håller på och läser.

    SvaraRadera