måndag 3 januari 2011

Kycklingfrikassé

En klassiker som jag tydligen inte lagat ännu sen jag började blogga. Perfekt när man har en lite större kycklingrest kvar och lite buljong. Jag gillar den mest på "finskt" vis med curry. Den här gången hade vi ingen curry hemma och de två grannarna jag bett stora flickan gå och fråga var borta... så jag fick laga curryn själv också. Men bra blev det!

Tid: 45/15 minuter. För 5 personer.

Jag började med att sätta riset och koka. Vi använder alltid fullkornsris nuförtiden, och det behöver ju koka ganska länge.

Kycklingresterna från gårdagens kycklinglår i ugn hade mannen rensat prydligt redan kvällen innan, så att vi också kunde koka buljong samma kväll på alla ben. Jag smälte en stor klick smör och lite fett från ytan av den kalla buljongen i pannan och fräste en halv matsked curry och en krossad vitlöksklyfta där en stund. Rörde i en sked mjöl (bovete för mig, men lättare är det med vetemjöl) Spädde sedan med buljong och lät allt koka en liten stund. Lade sedan i kycklingresterna (ca 2 hela lår sammalagt) och en morotsrest. Lät allt bli varmt. Smakade av. Klart!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar