onsdag 5 januari 2011

Hemlagad curry-krydda

Det här var inget jag kanske rekommenderar ... köp hellre, till exempel, en god färdig ekologisk curryblandning! Men jag var tvungen att blanda till curry när jag absolut ville ha currysmak i kycklingfrikassén häromdagen och både currypulvret och currypasten var slut.

Så här gjorde jag. Jag blandade lika delar hela korianderfrön, kummin, kryddnejlikor, vitpeppar och kardemumma. Dessa mortlade jag ordentligt. Så blandade jag i ungefär lika delar (alla dessa malda) gurkmeja, kanel, svartpeppar, spiskummin, chili, paprika och ingefära. Till sist lite mindre cayennepeppar än jag haft av de övriga kryddorna, samt lite extra spiskummin och gurkmeja som jag tyckte behövdes mer av.

Resultatet: gott! Inte helt lika som färdig curry, men ganska nära, och minst lika god. Färgen var däremot mycket rödare. Men effekten i maträtten blev ändå lika gul som med köpt curry.

Den ekologiska curryn jag hittade i Pieni Ruokakauppa (i Hagalund, Esbo) idag hade dessutom timjan och rosmarin i. Det kunde ha varit gott också.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar