lördag 1 januari 2011

Tillbakablick på året 2010

Igår kväll var jag på en fantastiskt trevlig nyårsfest hos våra vänner. En av gästerna bad var och en i bordet berätta vilka saker var de mest betydelsefulla under 2010. Det tycker jag man borde göra varje år, eller varför inte varje dag! En kort tillbakablick kommer också här på bloggen.

För mig har det här varit det mest händelsrika och viktiga året på 8 år. Då byggde vi vårt hus och började vänta lilla flickan. Och sånt är ju också stort.

Krisens ände
Det började med att jag en vacker dag i mars äntligen kom på vad jag vill jobba med när jag blir stor. Jag hade genomgått en lång och vild 40-årskris med allt vad det innebär. På mitt jobb hade det blivit ett evigt sökande efter en bra plats där jag kan förverkliga mig själv. Jag hade börjat springa, festa, gå på pilates och köpa snygga skor. Jag hade klippt håret kort. För att nämna några saker. Troligen påverkade min mammas död (för två år sedan) också - jag insåg att man inte ska skjuta upp saker för då kanske man aldrig hinner göra dem.

Den här dagen i mars kände jag för första gången att krisen är över. Och det var den också. Som en blixt från en bar himmel insåg jag att jag vill jobba med kost och näringslära, jag vill hjälpa mänskor att äta rätt och bli friskare.

Bloggens start
Några dagar senare startade jag den här bloggen. Det gick rätt snabbt alltihopa. Efter några veckor hade jag redan tiotals läsare.

Utbildning
Följande steg var utbildningen. Jag fick snabbt reda på mf-Hälsoutbildningars kostrådgivarutbildning i Stockholm. Sommarkursen passade perfekt in i mina planer, så jag anmälde mig snabbt och beställde flyg och rum på vandrarhemmet. I april blev det dags att anmäla mig till Öppna Universitetets grundkurser i näringslära.

På sommarn började äntligen kostrådgivarkursen. Den var just så bra jag hoppats på, och jag njöt av varje minut. De två mellanveckorna tillbaka hemma såg jag bara fram emot andra halvan av kursen.

Firman: Tosiruoka - Riktig mat
Efter kursen stod beslutet klart för mig: det ska bli egen firma. Då kan jag ägna mig åt det jag vill göra. Även om det blir utmanande.

Följande beslut var att gå ner i arbetstid. Jag ville vara tillgänglig för barnen när de kom hem från skolan, och mina långa kvällar av kurser på Öppna Uni och networking-aktiviteter gjorde mig så pass utpumpad att det blev betydligt bättre balans så. Jag jobbade 80 % i september, oktober och november.

Nya uppgifter
I oktober började jag ta pilotklienter. Dem har jag testat kostrådgivningskonceptet på och samtidigt fått värdefull praktik. Jag behöver praktiken för att kunna jobba med detta. Den är livsviktig. Det är det jag satsar på just nu.

Jag startade också Facebook-sidan Tosiruoka - Riktig mat och kom ut ur skåpet ordentligt, även på min arbetsplats. Vilken lättnad!

... och år 2011 då? 
Kanske man borde sätta en målsättning för det nya året också, varje år? För ett år sedan var jag i ett enda stort kaos och visste varken ut eller in. Men i år har jag klara mål.

Årets sista beslut var att starta år 2011 med en nyårskampanj. 40 % rabatt på kostrådgivning i januari. Det har redan burit frukt, några nya klienter. Vilken bra start på året!

Det kommande året jobbar jag 60 % av arbetsveckan på det finska programvaruföretaget Tekla, tills vidare. Den första mars har jag jobbat 10 år där, i olika funktioner. Bland annat dokumentation, marknadsföring, kundutbildning, CRM-system, videoproduktion och planering. När jag är på Tekla, jobbar jag för fullt på Tekla. Jag trivs där, även om jag inte söker min plats längre. Jag gör ett intressant jobb och har ännu några saker att lära mig. Och där finns toppenarbetskompisar.

(Raketbilden är förresten från igår kväll, mannens foto)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar