söndag 16 januari 2011

Stugmat i Lappland: Hel kyckling i ugn

Jag tillbringade torsdag till söndag i Lappland tillsammans med mina superkivoga arbetskompisar. På fredagen lagade jag maten. Från grunden, så klart.

Tid: ca 20 minuter, plus 1 h 20 min i ugnen. För 8 vuxna.

Tre djupfrysta kycklingar flyttades till kylskåpet för att tina upp långsamt ett dygn på förhand. De sista 5 timmarna fick de vänta i rumstemperatur. Jag fyllde kycklingarna med ett äpple och två lökar, som jag skurit i bitar, och lite salt. Jag gned utsidan med smör, salt samt en italiensk pepparblandning jag har fått av min gumor, som består av bland annat torkad vitlök och chilifrön. Jag skar några snitt i kycklingarnas skinn på både ryggen och magen, och tryckte in några smörklickar och kryddor också under skinnet. (Du kan ersätta den med färsk hackad vitlök och chili eller med grön, vit eller röd sås!)

Så lade jag in kycklingarna i 200 grader varm ugn, på mage, och sänkte efter en kvart temperaturen till 150 grader. Efter en halvtimme vände jag kycklingarna så de blev på rygg. Helt i slutet av den totala ugnstiden på 1 h 20 minuter höjde jag igen temperaturen till 200 grader.

Medan kycklingarna tillredde sig själv kokade jag ris och gjorde en sås av sådant jag hittade i stugan: 3 dl grädde, spad som runnit ur kycklingarna (som jag samlade upp från ugnsplåten), ett glas skumvin, lite överbliven salsa från föregående dag, och de lökklyftor som inte rymdes in i kycklingarnas magar. Det här fick lugnt puttra ner i en halvtimme. Smakade av med salt, och silade såsen.

Det var faktiskt supergott, och mina hungriga kolleger och jag åt upp alla tre kycklingarna. På benen kokade jag givetvis buljong sedan. :)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar