lördag 29 januari 2011

Utexaminerad Folkhälsans Matpratare

Nu är Folkhälsans matpratarkurs avklarad. Det var en trevlig kurs, väldigt väl arrangerad och med två kompetenta lärare som var både inspirerande och pedagogiska: Susanna Strandback och Linda Hongisto. Susanna är näringsterapeut, och Linda kostrådgivare (med studier i näringslära från ett universitet i Sverige).

Vi var 10 kursdeltagare, alla kvinnor, men åldern varierade desto mer, från 20+ till ca 60. Så, som på så många andra kurser, var jag "medelålder". Vi satt alla runt ett stort bord, vilket inbjöd till diskussion och personligt umgänge och gjorde en personlig stämning.

Ämnen som behandlades under de två kursdagarna var bland annat Finlands officiella näringsrekommendationer (du vet, tallriksmodell och det där), kost vid viktnedgång, att shoppa mat, förpackningspåskrifter, och vad det innebär att vara matpratare.

Idén med att vara matpratare med Folkhälsans kurs bakom sig är, om jag förstod rätt, att man ska hjälpa Folkhälsan att uppnå bättre hälsa i samhället genom att tala om mat och allt som hör till det. Man ska antagligen då också följa de principer i sitt matprat som undervisades under kursen.

I dessa principer ingick det många väldigt bra saker, som jag bara kan hålla med om: att äta mycket färska grönsaker i säsong, att laga maten från grunden, att dela måltider med andra, att ha god stämning, att njuta av maten, för att nämna några.

Sedan ingick det tyvärr några saker som jag inte alls håller med om: att man ska äta margarin, och att man ska begränsa sitt intag av mättat fett, och även begränsa sitt intag av fett totalt till ca 30 energi-% (=tallriksmodellens och VRN:s utgångsläge). Det finns inte några studier som bevisar ett orsakssamband mellan varken intag av fett eller mättat fett och hjärt-kärlsjukdom. Det vi i stället vet mer och mer om är att kroppens balans hålls lättare ifall andelen kolhydrater är mindre och andelen fett (därmed) större. Så begränsning av fett i kosten kan jag tyvärr inte gå med på, i synnerhet då jag ser så stora framgångar hos mina klienter då de gör tvärtom.

Det var mycket diskussion under kursen, och diskussionerna var också utmärkta i agendan, så det var meningen att man skulle diskutera. Trots det, och trots att jag verkligen höll tillbaka allt möjligt som jag egentligen hade velat säga rakt ut, så fick jag en sorgsen känsla av att jag inte var helt välkomnad att säga mina åsikter. Det var lite synd. Jag tror att jag sa tre saker som eventuellt ansågs kontroversiella inom de ramar vi "befann oss i" -
  1. att det inte finns något vetenskapligt stöd för att mättat fett är hälsofarligt (vilket är sant),
  2. att även omestrat margarin är en konstgjord produkt som resulterar i ett fett som inte naturen känner till (vilket är sant), och
  3. att en person som är sönderbantad av åratals jojobantning inte kan återgå till en kost med 40-55 % kolhydrater, även om Mikael Fogelholm föreslagit det (vilket inte bara är sant utan även bevisat av miljontals mänskors erfarenheter).
Vilken av dessa åsikter som ansågs särskilt provokativ vet jag inte. Men i stort sett var diskussionerna nog givande för alla parter.

Orsaken till att jag ändå, trots min skepticism före kursen, var lite besviken, är att Folhälsans motto är "två steg före". Om man är två steg före kan man ju inte tro att fett är dåligt för hälsan?

Så - matpratare - jodå, gärna! Men margarin- och fettfattigt-förespråkare - nej, i så fall inte. Jag hann inte diskutera den här saken med kursdragarna ännu, då jag inte ville rådda till deras agenda för utbildningen, men jag hoppas på att kunna kontakta dem för en mer privat diskussion inom kort. Folkhälsan serverar ju faktiskt smör i åtminstone en del av sina servicehus, så jag hoppas att de kommer att vara tillmötesgående i den här saken. För gällande alla andra de viktiga sakerna i matpratandet är vi ju totalt på samma linje och jag tror jag skulle ha mycket att ge i sammanhanget.

Det som också var givande under kursen var att träffa så många andra personer som delar mitt brinnande intresse för mat och hälsa, och även hinna lära känna dem och lite hinna fundera på eventuella samarbetsformer. Strålande! Tack Folkhälsan för en fin kurs!
_

3 kommentarer:

  1. Grattis till avklarad kurs och fina insikter!

    Det är så tråkigt med dendär margarin fixeringen. Jag kan inte förstå hur intelligenta människor tänker - att de inte inser att innehållet är helt förkastligt för vår kropp?

    Du är duktig Nina! Sakta men säkert :)

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Nina! Margarin kan aldrig vara bättre än äkta grädde och smör!

    SvaraRadera