lördag 1 januari 2011

Nyårsmiddag i italiensk stil hos goda vänner

Tack igen värden, värdinnan och sous-chefs (= de övriga männen)! Och alla goda vänner som gjorde festen så lyckad!

Konceptet är oslagbart: Tidig eftermiddag samlas fem män och börjar tillreda maten. Klockan 18 kommer fem fruar och ett otal barn på plats.

Den här gången följde middagens ett italienskt tema. Så här såg menyn ut.

Antipasti


Vitello (kalv). Tonno-såsen kom tyvärr inte med på bilden.


Gorgonzolapajen i bakgrunden (med mandlar och valnötter på) och mina glutenfria crostinin framför.

Aioli på rökt vitlök (rökt på grill, ute!)

      • Crostini med kycklinglever
      • Vitello Tonnato (kalv med tonfisksås)
      • Varm mozzarella i parmaskinka
      • Salciccia-korvar
      • Rucola-sallad
      • Caesar-sås
      • Gorgonzola-paj
      • Pesto
      • Aioli gjord på rökt vitlök
      • Kronärtskockspuré
      • Foccaccia med rosmarin

Secondi

Grillad tonfisk med scampi, ansjovissmör och citronrisotto

Dolci

Persika Zabaglione, gratinerad i ugn

Helt underbar mat, än en gång. Mina favoriter var crostinin med kycklinglever (jag fick eget glutenfritt bröd!), vitello tonnaton (där kalven först varit i ugn, sedan kokats, och så varit i ugn, och så kokats - om jag förstod kocken rätt...), mozzarellan som var inlindad i parmaskinka (som jag tyvärr inte fått på bild) och den rökta aiolin. Gorgonzolapajen lär ha varit superunderbar också, enligt dem som älskar gorgonzola :). Huvudrätten var fantastisk också.

Barnen fick den här gången pasta carbonara och foccaccia med pesto. Till efterrätt fick de en chokladkaka med någon jättegod sorbet eller glass till - jag tror det var med körsbärssmak. Kanske jag får fler bilder när mannen och barnen laddat ner från sina (bättre) kameror också.
_

2 kommentarer:

  1. Det är inte sant så det ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Tack Linda, jo minsann det var nog ännu godare än det ser ut!

    SvaraRadera