söndag 9 januari 2011

Man ska njuta av mat, som fransmännen!

Jag håller på och läser en bok av en fransk författare. Jag ska recensera den när jag är klar. Men den väcker många tankar redan nu på vägen. Boken är "French women don't get fat", av Mireille Guiliano.

  • Sitter du alltid vid ett matbord när du äter? Eller tar du den ibland på flygande fot eller i soffan? Koncentrerar du dig fullt på maten, eller har du TV:n på när du äter?
  • Njuter du av maten? Eller är det mer en rutin för dig?
  • Talar du inspirerat om mat och matlagning med dina vänner? Eller - har du istället dåligt samvete angående maten?
Plötsligt insåg jag hur stor vikt detta har för mänskans balans. Jag tror att inget är så viktigt för att hålla sin trivselvikt, balansvikt, som att njuta av den mat man äter.

Mest njutbar är givetvis all mat som är lagad med kärlek och känsla. Njuter du verkligen av att äta choklad så finns det ingen orsak att äta en hel chokladplatta. Det är ändå den första biten som faktiskt är den stora njutningen. Är det inte så? Det finns ett starkt samband mellan kropp och själ. Mellan det fysiska och det psykiska.
_

3 kommentarer:

  1. Håller absolut med, allt man äter ska man äta helhjärtat och med gott samvete!

    SvaraRadera
  2. Nog så sant. Men man skall också komma ihåg måttan med allt. Och den tyske filosofen Ludvig Feuerbach visste inte hur rätt han hade då han myntade ordstävet "Man blir vad man äter".

    SvaraRadera
  3. Jodå, måtta med det allra mesta i livet är ju bra :). Och jag tror vägen till måtta ska vara positiv, inte en begränsande väg enligt t.ex. points-räknande som en välkänd viktklubb introducerat...

    SvaraRadera