torsdag 13 januari 2011

Läsvärt: Mat rätt av Nina Colliander-Nyman och Maria Riska

Äntligen fick jag den här boken läst, som länge stått på min lista. Även om innehållet var ganska tunt, den är ju till större delen ändå en kokbok, så blev jag positivt överraskad av det fina upplägget, det goda språket, och det välstrukturerade innehållet i faktadelen i början av boken. Boken består av sakdelen på ca 45 sidor, samt knappt 100 sidor recept fiffigt indelade enligt de fyra årstiderna.


Jag håller med om i stort sett allt i boken. Där är fina tips också. För att nämna några,
  • du kan tillreda mat för babyn av samma mat som du lagar åt resten av familjen, genom att salta och krydda den först på slutet och först ta undan en del av maten som du stavmixar åt babyn
  • medan hungriga barn väntar på middagen kan du ställa fram gurk- och morotsstavar, solrosfrön, vitkålsstrimlor med mera
  • använd into mikrovågsugn
  • låt barnen önska sin favoriträtt, och gärna delta i matlagningen
Några få saker höll jag inte med om, personligen. Som t.ex. att strö rårörsocker på gröten. Jag skulle aldrig vänja barn vid socker på gröten, tycker det är så onödigt. Så fanns där ett tips om att aldrig stavmixa eller blenda vitlök, i samband med ett pestorecept, för den blir besk. Är det så? Har du märkt det? Jag stavmixar ofta vitlök till bland annat de hos oss väldigt populära råtillredda såserna vit sås och röd sås. Och de är inte beska. Däremot har jag läst i en toskansk kokbok att toskanerna (som alltså bor i landskapet Toscana i Italien) aldrig hackar basilika med kniv, utan river för hand eller mortlar, för de anser att basilikan blir förstörd annars.

Särskilt mycket uppskattade jag styckena om familjens samvaro, om att inte ha för bråttom, om att äta tillsammans varje dag, om att promenera till skolan (i mån av möjlighet), om att barn behöver lugn och ro och tillräckligt med sömn för att utvecklas. Det kan tänkas vara bredvid ämnet, men har nog så stor betydelse för maten som helhet i och med måltidernas betydelse för kroppens näring.

Dessutom fanns många inspirerande och vackra bilder av mat, samt barn i olika åldrar som är med och plockar, lagar eller äter maten (författarnas egna barn).

Boken är läsvärd särskilt för unga vuxna, särskilt småbarnsföräldrar, samt för personer som nyligen börjat intressera sig för matlagning, eller som nyligen börjat intressera sig för riktig mat. För mig, och för andra som redan vet mycket om mat och länge lagat sin mat för grunden, ger den kanske inte så mycket nytt. Boken är även översatt till finska.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar