onsdag 26 januari 2011

Klassiker hemifrån: räklåda med ägg, och rödkålssallad

Det här är en rätt som min mamma brukade laga, och jag lagar den ibland. Just så här på vintern, när grönsakerna är som sämst. Det som behövs till rätten brukar man ha på lager i alla fall.


Tid: 60/20 minuter. För 5 personer.

Började med att ta fram ett paket räkor och ett halvt paket hackad spenat ur frysen, och koka 2,5 dl ris och 5 ägg. Jag är praktisk och ekologisk, kokar dem i samma kastrull, tar upp äggen efter 8 minuter, och låter riset koka vidare. Det var fullkornsris, och behövde koka ca 35 minuter.

Så tärnade jag en lök och en morot och fräste dem i kokosolja. (Moroten och kokosen hör inte till grundreceptet, men man har ju lov att variera :)  Saltade lätt, hällde på 1 dl grädde och en halv creme fraiche. Rörde ner den halvsmultna spenaten (som inte heller hör till originalreceptet). Lät det puttra en stund.

När riset redan var klart rörde jag ner en tesked senap, och räkorna, och lät såsen bli varm. Skalade och hackade äggen grovt, rörde ner dem också, samt några skedar hackad dill. Smakade av med salt och peppar.

Så smorde jag en ugnsform, och varvade ris och räk-ägg-röra. In i 200 grader varm ugn, med lite skivad ost ovanpå, för ca 10 minuter. Kan vara längre också, men då behöver man mer vätska.

Jag serverade en enkel rödkålssallad till (för att vi råkade ha just rödkål hemma): finstrimlad rödkål, olivolja, vittvinsvinäger och ett par kvarntag salt och peppar. Det är viktigt att röra om ordentligt.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar