onsdag 19 januari 2011

Grönsakspurésoppa med fetaost och valnöt

Igår gjorde jag världens enklaste grönsakspurésoppa på batat, kålrot, morot, blomkål, jordärtsskocka och lök. Basen var en kycklingbuljong, men kan vara grönsaksbaserad också så klart.

Tid: 45/10 minuter. För 5 personer, och ett par portioner blev över (jag lagar ofta lite extra då jag nu äter lunch hemma rätt så ofta).

Jag värmde upp en knapp liter kycklingbuljong i en stor kastrull. Under tiden skalade jag en batat, en morot, en liten kålrot, en stor lök och tre ganska stora jordärtskockor. Jag skar dem samt en bit blomkål i bitar och lät koka i soppan en dryg halvtimme.

När allt var mjukt stavmixade jag soppan, och kryddade med ett par teskedar pesto och smakade av med lite salt.

Jag serverade soppan med tärnad fetaost och krossade valnötter.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar