onsdag 14 april 2010

Universitetet

Jaså, jag ska börja studera då igen efter 13 års paus. Oj - är det ändå inte mer än det? tänker jag plötsligt, det har ju hänt så mycket!

Jag var idag på Helsingfors Universitet på Öppna Universitets infotillfälle, som det ju heter på ren finlandssvenska. Jag kände faktiskt igen salen på Porthania, för jag var där senast när jag hudade examen för auktoriserad translator i språkparet engelska-svenska för ungefär 10 år sedan. (Och jag har faktiskt klarat två examina där också, nämligen språkparen finska-svenska och holländska-svenska.) Om en vecka är det dags för anmälning till studier i näringslära. Det gäller så klart att rymmas med i gruppen också, så jag kommer att sitta i beredskap vid min dator när anmälningen öppnas.

(Image by johngard)

2 kommentarer:

  1. Inspirerad av dig tänker jag faktiskt försöka mig på translatorprovet i höst! Har du tips på hur man kan förbereda sig?

    SvaraRadera
  2. Linda, ja jag vet inte om man kan förbereda sig annat än med några bra ordböcker! De får man ju ha med sig, eller i alla fall då för 10 år sedan. Annars måste man helt enkelt kunna käll- och målspråken så bra som möjligt. Engelskan var svårare än jag trodde, jag hudade den faktiskt två gånger (min förra arbetsgivare betalade examina ända tills man hudat två gånger).

    SvaraRadera