lördag 17 april 2010

Veckans godaste: kokt grisbit med trollmos

Nästan det enklaste som finns är att köpa en grisbit med ben. Den går under namnet "porsaan uunipala", grisugnsbit, i Finland. Om nån kan berätta för mig vilken del av grisen det gäller, så lyssnar jag. Det viktiga är att den har ben.

Tid: 120/40 minuter. För 5 personer.

Grisbiten sätts att koka i en stor kastrull så att vattnet nätt och jämnt täcker den. När vattnet kokar, lägg i ett par klyftade lökar, några lagerblad, ca 10 pepparkorn, salt (på 1,2 kg köttbit hade jag 4 tsk salt) och några nejlikor. Där får den sedan koka sakta i ungefär två timmar.

Trollmoset: Kålrot, potatis och morot skalas och skärs i stora bitar. Lägg dem att koka i lite buljong från köttkastrullen, behövs bara några dl. Jag hade mest kålrot och minst morot men förhållandena avgör du själv. När de kokat mjuka (det tar ca 45 minuter), häll bort det mesta av buljongen, lägg i några klimpar smör, lite grädde/mjölk och stöt för hand med potatisstöt. Smaka av och lägg i mer vätska om det behövs. Om du vill ha en LCHF-version av den här rätten - ersätt trollmoset med t.ex. blomkål eller brysselkål.

Så hade vi coleslaw till.

Av samma grisköttskok lagade jag dessutom min helt egen specialversion av rillettes, samt fick också tre små burkar buljong. Rilletten - som jag ska skriva ett särskilt "kocktips"-inlägg om snart! - ska vi äta som smörgåspålägg dom kommande dagarna, och en burk buljong använder vi kanske till såsen imorgon, och de övriga ska jag frysa ner när de svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar