lördag 3 april 2010

Påskmiddag: tomatsoppa, rostbiff med grönsaker och potatisgratäng

Idag hade vi glädjen att ha mer familj hos oss på påsk-middag: min syster med familj, min pappa, och min mormor. Maten kan jag inte alls ta äran för den här gången, för vi gjorde själva bara potatisgratängen och såsen. Därför kan jag inte berätta så jätteingående hur maten var gjord heller :).

Förrätt: tomat-soppa. Den hade min pappa gjort, supergod, gjord av tre burkar hela tomater (de har mycket smak!), ett paket passerad tomat, vitlök, lök, 3 dl grädde, grönsaksbuljong och ett par matskedar socker, och kryddad med provencalska örter. Serverad med färsk basilika.

Huvudrätt: rostbiff (också pappa, klassiskt kryddad och ugnsstekt), potatis-gratäng med vitlök (jag, gjord av ett par kg potatis, 6 dl grädde, salt, "vit sås" dvs vitlökssås), ugnsrostade skivor av aubergin och zucchini, paprikabitar och minitomater (min systers familj), sås av rostbiffssky, rödvin och buljong (mannen, kokade sakta in under en timme, sen vispades en liten boll av smör och lite mjöl i, varefter den puttrade några minuter till), sallad (min systers familj).

Efterrätt: pasha (pappa, klassisk finsk med torkad frukt i).

Vilken måltid!

2 kommentarer:

  1. nami nami! det var super gott! ett barn från systers familj som börjar på j :D

    SvaraRadera
  2. Det tyckte vi också, j-barnet! ;) Ju fler kockar desto bättre soppa!?

    SvaraRadera